ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΔΣ ΣΤΟ ΕΚΛΟΓΟΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΥΡΙΑΚΗ 9 ΙΟΥΛΙΟΥ 2017

Συνάδελφοι / σσες

Το Δ.Σ της ΑΣΓΜΕ σας καλωσορίζει στο σημερινό εκλογοαπολογιστικό συνέδριο, το οποίο γίνεται σε ιδιαίτερα σύνθετες και δύσκολες συνθήκες τόσο με την κατάσταση που βιώνουν οι λαϊκές οικογένειες στη χώρα μας όσο και με τις ανησυχητικές και άκρως επικίνδυνες εξελίξεις στη γειτονιά μας (Βαλκάνια, Ανατολική Μεσόγειο).

Καλωσορίζουμε πρώτα και κύρια τους συναδέλφους που συμμετέχουν για πρώτη φορά σε τέτοιες διαδικασίες, ιδιαίτερα εκείνους και εκείνες που προέρχονται από περιοχές και Δήμους οι οποίοι δεν είχαν μέχρι σήμερα καμία οργανωτική σχέση με την ΑΣΓΜΕ.

Οι συνθήκες στις οποίες δρούμε

Η θητεία μας σαν Δ.Σ της ΑΣΓΜΕ συνέπεσε με τα χρόνια διακυβέρνησης της χώρας από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ. Το αρχικό κλίμα αισιοδοξίας που δημιουργήθηκε πολύ γρήγορα μετατράπηκε σε απογοήτευση η οποία συνοδεύτηκε από την περαιτέρω υποχώρηση γενικότερα του μαζικού και εργατικού κινήματος.    Κύριο χαρακτηριστικό και της σημερινής κυβέρνησης είναι η συνέχιση της ίδιας αντιλαϊκής πολιτικής με την ψήφιση νέων μνημονίων και την εφαρμογή των προηγούμενων. Η διαχείριση της φτώχειας που ουσιαστικά κάνει η κυβέρνηση την οδήγησε να καλλιεργεί μεγαλύτερες αυταπάτες στο λαό καθώς επίσης και μειωμένες απαιτήσεις ώστε να μην διεκδικεί με βάση τις σύγχρονες ανάγκες του.

Είναι γνωστά σε όλους μας τα μέτρα που προκύπτουν από τη ψήφιση των Μνημονίων 3 και 4 (πρόσφατα). Ζούμε στο πετσί μας τις συνέπειες τους. Για να γίνει κατανοητό το εύρος των συνεπειών καταθέτουμε την πρόσφατη έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ για την κατάσταση διαβίωσης των λαϊκών νοικοκυριών. Η έρευνα αυτή αφορά το 2015 και όπως καταλαβαίνετε, με τα νέα μέτρα, η κατάσταση θα επιδεινωθεί. Σύμφωνα με την έρευνα:

— Ο πληθυσμός της χώρας που βρίσκεται σε «κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού» φτάνει στο 35,6% ή 3.789.300 άτομα.

— Εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά εργατικών και λαϊκών νοικοκυριών της χώρας αναγκάζονται να ζουν σε συνθήκες απόλυτης φτώχειας, στέρησης βασικών αγαθών, ακόμα και σύμφωνα με τις επίσημες μετρήσεις. Η παιδική φτώχεια (στις ηλικίες μέχρι 17 ετών) εμφανίζεται στο 37,5%.

Επιπλέον:

— Το 53,2% των νοικοκυριών που χαρακτηρίζονται φτωχά δηλώνει ότι στερείται βασικών ειδών διατροφής.

— Το 28,7% του συνολικού πληθυσμού κατοικεί σε σπίτι με στενότητα χώρου (42,2% για τον φτωχό πληθυσμό).

— Το 29,2% του συνολικού πληθυσμού δηλώνει οικονομική αδυναμία να έχει ικανοποιητική θέρμανση το χειμώνα (51,65% για τα φτωχά νοικοκυριά).

— Το 62,3% των φτωχών νοικοκυριών δηλώνει δυσκολία στην έγκαιρη αποπληρωμή πάγιων λογαριασμών, όπως ηλεκτρικού ρεύματος, νερού, φυσικού αερίου κ.ά.

— Το 54,1% των νοικοκυριών που έχει πάρει καταναλωτικό δάνειο δυσκολεύεται «πάρα πολύ» στην αποπληρωμή του κ.ά.

 

Επίσης, πρόσφατα, η UNICEF ανακοίνωσε έκθεση για την κατάσταση των παιδιών στην Ελλάδα, από την οποία βγαίνουν τα εξής:

Σε σχέση με το δικαίωμα και την ανάγκη για διακοπές, έστω για μία βδομάδα διακοπές το χρόνο: Από το 2009 ακόμα ήταν υψηλό το ποσοστό των νοικοκυριών που δεν μπορούσαν να κάνουν ούτε μια βδομάδα διακοπών και έφτανε στο 43,6%, αλλά μέχρι το 2015 ανέβηκε κι άλλο κι έφτασε στο 55,8%.

Τα παραπάνω στοιχεία τα οποία δίνουμε δεν είναι τα μόνα και δεν τα παρουσιάζουμε για να αναπαράγουμε τη μιζέρια αλλά για να γίνει κατανοητό ότι με αυτές τις συνθήκες πρέπει να αναμετρηθούμε καθημερινά μέσα σε κάθε σχολείο. Αυτά τα ποσοστά δεν είναι απλοί αριθμοί. Είναι παιδιά λαϊκών οικογενειών και γονείς που ασφυκτιούν μέσα στην κρίση. Είναι ευθύνη δική μας η αγανάκτηση να γίνει δύναμη πυρός για τη διεκδίκηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών, να μπει φρένο στο κατήφορο.

 

Διεθνείς εξελίξεις

Η κατάσταση στην περιοχή γενικότερα (Μεσόγειο, Βαλκάνια, Μέση Ανατολή) είναι έκρυθμη και μυρίζει «μπαρούτι» λόγω των οξυμένων αντιθέσεων μεταξύ των μεγάλων ιμπεριαλιστικών δυνάμεων και των οικονομικά ισχυρών κρατών. Η κυβέρνηση με τις ενέργειες της και τις αποφάσεις της οδηγεί το λαό και τη χώρα σε βαθύτερη εμπλοκή στους επικίνδυνους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς και ανταγωνισμούς στην ευρύτερη περιοχή την οποία προωθεί για να εξυπηρετήσει τους στρατηγικούς στόχους  του εγχώριου κεφαλαίου. Επίσης σε πρόσφατη σύνοδο κορυφής το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αποφάσισε την ένταση της καταστολής και της στρατιωτικοποίησης  στο όνομα της «ασφάλειας» και την «καταπολέμηση της τρομοκρατίας» με τη σύμφωνη γνώμη της κυβέρνησης. Η όξυνση των ανταγωνισμών μόνο δεινά μπορεί να φέρει στους λαούς με φτώχεια, δυστυχία, πολέμους, σκοτωμούς και προσφυγιά.

Αλλαγές στην Παιδεία

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Ο δρόμος ανάπτυξης που ακολουθεί και η σημερινή κυβέρνηση σαν συνέχεια των προηγούμενων, δηλαδή ο δρόμος ανάπτυξης, που έχει σαν μοναδικό σκοπό την μεγαλύτερη δυνατή κερδοφορία των μονοπωλιακών ομίλων  καθορίζει τελικά τις μεταρρυθμίσεις και αναδιαρθρώσεις και στην εκπαίδευση.  Οι περισσότερες από τις αλλαγές που έγιναν κινήθηκαν στις κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ και ήταν δεσμεύσεις που απορρέουν από την ψήφιση και εφαρμογή των μνημονίων της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Ο διάλογος που οργάνωσε η κυβέρνηση αποδείχτηκε τελικά προσχηματικός και άνευ ουσίας. Δεν έδωσε και δεν μπορεί να δώσει απάντηση στα σημαντικά ζητήματα της εκπαίδευσης.

Μήπως έχει σταματήσει η μόρφωση να είναι εμπόρευμα, να καθορίζεται η πρόσβαση σε αυτήν ανάλογα με την τσέπη της οικογένειας;

Μήπως έχουν επιλυθεί τα χρόνια συσσωρεμένα προβλήματα που αφορούν στη σχολική καθημερινότητα;

Από εκείνα που είναι τα πιο στοιχειώδη όπως καθαριότητα, αντισεισμική προστασία, κ.ο.κ., μέχρι άλλα που κακώς εννοούνται σαν το «κάτι παραπάνω» ενώ είναι τα αναγκαία για μια ουσιαστική μορφωτική διαδικασία, όπως η υποδομή που απαιτείται για όλα τα μαθήματα που διδάσκονται, οι κατάλληλοι χώροι για αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες;

Και αναρωτιόμαστε: Από τη στιγμή που στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του κεφαλαίου είναι η όσο το δυνατόν πιο γρήγορη κατά κύριο λόγο παροχή δεξιοτήτων και με λιγότερο κόστος, τότε:

Θα σταματήσουμε να ακούμε ότι οι μαθητές δεν μπορούν να εκφραστούν καλά, να κατανοήσουν πιο σύνθετες έννοιες;

Θα πάψει επιτέλους το γεγονός να διδάσκεται η Γλώσσα μέσα από συνταγές μαγειρικής και προσκλήσεις για πάρτυ; Έλειψαν τα όμορφα κείμενα, τα ποιήματα; Γιατί περιορίζεται η δημιουργικότητα στα γλωσσικά μαθήματα, ξεκινώντας από το Δημοτικό και φτάνοντας έως στο Λύκειο;

 

Μεταρρυθμίσεις και αναδιαρθρώσεις στην Εκπαίδευση

Συγκεκριμένα :

  • Προσχολική αγωγή : παρ’ όλες τις συνεχιζόμενες εξαγγελίες για την ένταξη της προσχολικής αγωγής στην υποχρεωτική εκπαίδευση ΔΕΝ συνοδεύονται από την αντίστοιχη αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών και φροντίδα για στελέχωση κι εξοπλισμό των νηπιαγωγείων. Με διάταξή της επίσης η κυβέρνηση διπλασίασε (από 7 σε 14) τον ελάχιστο αριθμό των νηπίων που χρειάζονται για να λειτουργήσει ένα νηπιαγωγείο.
  • Πρωτοβάθμια εκπαίδευση : Η κυβέρνηση με υπουργική απόφαση κατάργησε τη διάκριση ανάμεσα στα ΕΑΕΠ και στα κλασικά Δημοτικά και δημιούργησε ένα ενιαίο τύπου ολοήμερο Δημοτικό σχολείο για όλα τα σχολεία από 4θεσια και πάνω (3557 σχολικές μονάδες). Στην πράξη αφαιρέθηκαν διδακτικές ώρες από τα σχολεία με ΕΑΕΠ (1337) και στα υπόλοιπα (2200) αναμόρφωσαν το πρόγραμμά τους προσθέτοντας και αφαιρώντας επίσης διδακτικές ώρες. Το γονεϊκό κίνημα ΠΟΤΕ δεν υπερασπίστηκε την ύπαρξη πολλών ταχυτήτων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Δεν υπερασπιστήκαμε τα ΕΑΕΠ(νόμος Διαμαντοπούλου). Φυσικά αυτό δεν συνεπάγεται την αποδοχή της εξίσωσης προς τα κάτω.
  • Δευτεροβάθμια εκπαίδευση : Το Υπουργείο κατάργησε τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς της πληροφορικής και των φυσικών επιστημών στα εργαστήρια των Γυμνασίων και των Λυκείων και περιορίζει τις  ώρες για τους υπεύθυνους εργαστηρίων στην Τεχνική Εκπαίδευση. Το μέτρο αυτό υποβαθμίζει το ρόλο των εργαστηρίων, του πειράματος μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς τη χαρακτηρίζει ως άλλη μια εξωδιδακτική δραστηριότητα, ανάμεσα στις άλλες που ανατίθενται και στους εκπαιδευτικούς αυτών των ειδικοτήτων (π.χmyschool, γραμματειακή δουλειά κ.α.).

Ακόμη, το Υπουργείο, μείωσε κατά τρεις ώρες εβδομαδιαίως το  ωρολόγιο πρόγραμμα στα Γυμνάσια και προχώρησε σε ρυθμίσεις με όρους εξοικονόμησης κι όχι παιδαγωγικής διαχείρισης. Με βάση τις ώρες που χάνονται συγκεντρωτικά και στις τρεις τάξεις εξοικονομήθηκαν 2.277 καθηγητές. Οι αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα (που προφανώς χρειάζονται) δεν μπορούν να μπαίνουν στον «κόφτη» των δημοσιο-οικονομικών περιορισμών. Τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών μας πλήττονται από τη μείωση βασικών μαθημάτων  και το  «τσαλάκωμα» του προγράμματος του σχολείου.

Ακόμη δεν πραγματοποιείται πάντα η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη για Λύκεια και ΕΠΑΛ και καθυστερεί η έναρξη της ενισχυτικής διδασκαλίας.

  • Τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση : Παρά τις τυμπανοκρουσίες που ήχησαν στην ίδρυση τους, η πολιτική όλων των κυβερνήσεων, έχει οδηγήσει σε συρρίκνωση τις ειδικότητες στα ΕΠΑΛ. Έτσι λοιπόν έχουν καταργηθεί τομείς και ειδικότητες, έχει καθιερωθεί ανελαστικό, κατώτατο όριο μαθητών για την δημιουργία τμήματος, έχουν περικοπεί τμήματα μέσω του «χαρακτηρισμού φοίτησης» στο τέλος του Α΄ εξαμήνου, ακόμη επανεξετάζονται οι τομείς και οι ειδικότητες σε όλα τα ΕΠΑΛ, κάθε νέα χρονιά. Σ’ αυτή την κατάσταση με εγκύκλιο ζητήθηκε να γίνει φέτος η εγγραφή των μαθητών ηλεκτρονικά από τις 19/06/2017 έως τις 23/06/2017 έτσι ώστε οι εγγραφές να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 30/06/2017. Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση έχει σαν στόχο την αναδιάρθρωση των τμημάτων και του εκπαιδευτικού προσωπικού των ΕΠΑΛ, με κριτήριο αποκλειστικά και μόνο τη συρρίκνωση του αριθμού τους, αδιαφορώντας πλήρως για το δικαίωμα του μαθητή να επιλέγει την ειδικότητα που θέλει να ακολουθήσει.
  • 2η και 3η ανάθεση εκπαιδευτικών : Λόγω της μη πρόσληψης μόνιμων εκπαιδευτικών με την δυνατότητα που δόθηκε στις Διευθύνσεις για 2η και 3η ανάθεση οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να διδάσκουν μαθήματα, άσχετα με το επιστημονικό τους αντικείμενο. Ακόμη και στα Δημοτικά σχολεία, οι δάσκαλοι αναγκάζονται να κάνουν Φυσική Αγωγή, Μουσική, Εικαστικά, κ.α. Δημιουργείται κυριολεκτικά ένα αντιπαιδαγωγικό μπάχαλο όπου τα μαθήματα γίνονται από όποιον εκπαιδευτικό περισσεύουν οι ώρες του και όχι με κριτήριο την επιστημονική – παιδαγωγική του ειδίκευση.
  • Ειδική αγωγή και τμήματα ένταξης : Με εγκύκλιο η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του Υπ. Παιδείας ανακοίνωσε ότι «στα συγχωνευμένα σχολεία, που το καθένα είχε ξεχωριστό Τμήμα Ένταξης και με την συγχώνευση παρέμειναν και τα δύο, τώρα το ένα πρέπει να καταργηθεί». Παράλληλα, με την ίδια εγκύκλιο, για να δημιουργηθεί πλέον ΤΕ, χρειάζονται τουλάχιστον 3 γνωματεύσεις από τα ΚΕΔΔΥ με πρόταση για φοίτηση των μαθητών σε ΤΕ. Στην ίδια εγκύκλιο ζητείται από τον οικείο Δήμο, στον οποίο ανήκει το σχολείο που αιτείται ίδρυση ΤΕ, να καταθέσει ξεχωριστό (από το υπόλοιπο σχολείο) προϋπολογισμό για τη λειτουργία του. Επίσης με τροπολογία που κατέθεσε η κυβέρνηση (Μάρτιος 2017) σχετικά με την πρόσληψη αναπληρωτών αφού ξεκαθαρίζει ότι …«Οι ισχύοντες δημοσιονομικοί περιορισμοί καθιστούν αδύνατο κατά το χρονικό διάστημα 2017-2018 και 2018-2019 τον διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» κωδικοποιεί την υφιστάμενη νομοθεσία και για την Ειδική Αγωγή από το 2008 έως το 2016, επιβεβαιώνοντας την εφαρμογή όλων εκείνων των άρθρων που έχουν επιφέρει καταστροφικές συνέπειες στην εκπαίδευση των παιδιών ΑμΕΑ και στην καταπάτηση των δικαιωμάτων των Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής. Επίσης τη στιγμή που οι κυβερνήσεις – η σημερινή και οι προηγούμενες – όλα αυτά τα χρόνια έχουν «φροντίσει» να είναι σχεδόν ανύπαρκτες οι κρατικές δομές και υπηρεσίες στο χώρο της Ειδικής Αγωγής, η κυβέρνηση δρομολόγησε νέα ρύθμιση για το πλαίσιο λειτουργίας και τον τρόπο αποπληρωμής των ιδιωτικών δομών Ειδικής Αγωγής και Αποκατάστασης, με πραγματικό στόχο οι υπηρεσίες αυτές να «κοστίζουν» λιγότερο στο κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία, με την επιβολή «κόφτη» στα σχετικά κρατικά κονδύλια. Όχι μόνο επιβάλλουν κόφτη αλλά σχεδιάζουν μείωση του κονδυλίου του ΕΟΠΥΥ για την Ειδική Αγωγή κατά 25 εκατ. ευρώ όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, αυτοαπασχολούμενοι και γονείς οι οποίοι θα πληρώσουν τις συνέπειες.

Ο ευαίσθητος χώρος της Ειδικής Αγωγής ΔΕΝ μπορεί να αντιμετωπίζεται με την παραμορφωτική λογική της «απλής» διαχείρισης. Απαιτείται να δοθεί ιεραρχική έμφαση και προτεραιότητα στην Ειδική Αγωγή.

  • 2η ξένη γλώσσα : Η καλή γνώση ξένων γλωσσών στην εποχή μας είναι αναγκαίο μορφωτικό εφόδιο για τον καθένα. Το γνωρίζουμε όλοι, χρόνια τώρα, και εμείς οι γονείς το διεκδικούμε σταθερά.

Η πολιτεία όφειλε λοιπόν να εξασφαλίσει την ουσιαστική εκμάθηση τους μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα, με ενιαία (για τα 12 χρόνια του σχολείου) συστηματική διδασκαλία, τις αναγκαίες ώρες, με προγράμματα και δωρεάν βιβλία υψηλής ποιότητας, μόνιμους εκπαιδευτικούς με τακτική επιμόρφωση και στήριξη.

Δυστυχώς όμως η κυβέρνηση προωθώντας τη λογική του ¨εξορθολογισμού¨ , έδωσε στη δημοσιότητα Υπουργική Απόφαση που αφορά την επιλογή της Δεύτερης Ξένης Γλώσσας (Γαλλικά ή Γερμανικά ή Ιταλικά) και την συγκρότηση τμημάτων στα Γυμνάσια (για την σχολική χρονιά 2017-2018). Με βάση αυτή, μετά την εφαρμογή της αντίστοιχης απόφασης για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, αφαιρείται και από τους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής Β’ Ξένης Γλώσσας  αναφέροντας ότι ο αριθμός των τμημάτων δεν μπορεί να ξεπερνά τον αριθμό των τμημάτων γενικής παιδείας. Αντίστοιχη απόφαση εφαρμόστηκε τη φετινή χρονιά και για τα Αγγλικά.

Η κυβέρνηση με την νέα Υπουργική απόφαση προετοιμάζει κλείσιμο τμημάτων για τη νέα σχολική χρονιά και περιορισμό των προσλήψεων αναπληρωτών αλλά και τη δραματική συρρίκνωση και συνεχή απαξίωση του αντικειμένου εργασίας χιλιάδων εκπαιδευτικών Γερμανικής, Γαλλικής και Ιταλικής Φιλολογίας.

 

Τι επικρατεί επίσης σε διάφορους σημαντικούς τομείς :

  • Υποχρηματοδότηση : Και η σημερινή κυβέρνηση στα πλαίσια της δημοσιονομικής προσαρμογής συνεχίζει την μείωση των κρατικών κονδυλίων για την εκπαίδευση. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την ασφυκτική πίεση προς τους Συλλόγους Γονέων για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών. Την έλλειψη εξοπλισμού και υποδομών, την μη συντήρηση των σχολικών κτιρίων και γενικότερα την μη εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων. Η οικονομική ανεπάρκεια των σχολείων ανοίγει την όρεξη σε διάφορες ΜΚΟ να παρεμβαίνουν στα σχολεία με διάφορες δράσεις με αντάλλαγμα πηγές χρηματοδότησης, σε επιχειρηματικούς ομίλους να προτείνουν σε Δήμους χορηγίες για την επισκευή των σχολείων. Η οικονομική στενότητα όλων των Εκπαιδευτικών Δημόσιων Ιδρυμάτων (Πανεπιστήμια, σχολεία κλπ) δίνει τη δυνατότητα σε διάφορα παπαγαλάκια ή λαγούς να κάνουν προτάσεις όπως «τέλος εγγραφής» για κάθε φοιτητή σε κάθε εξάμηνο, της τάξης των 200 ευρώ, ή για τέλη εγγραφής και δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια, αλλά και δίδακτρα στα δημόσια σχολεία για όσους γονείς θέλουν την παραμονή των παιδιών τους στα σχολεία πέραν του ωραρίου,ή για δίδακτρα στα σχολεία κατά μέσο όρο 60 ευρώ από κάθε μαθητή, τα οποία κατά το ήμισυ θα αξιοποιούνται για να δίνονται μπόνους στους εκπαιδευτικούς και κατά το άλλο θα αξιοποιούνται για την υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου.
  • Παιδικοί σταθμοί : Και τη νέα σχολική χρονιά 2017-2018 θα επαναληφθεί το σκηνικό των τελευταίων χρόνων, δηλαδή : Κάποια παιδιά θα φιλοξενηθούν δωρεάν στους παιδικούς σταθμούς, στα ΚΔΑΠ και στα ΚΔΑΠ Με Ειδικές Ανάγκες, στο πλαίσιο του προγράμματος «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» του ΕΣΠΑ. Πολλά άλλα θα φιλοξενηθούν σε δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, με το ανάλογο αντίτιμο σε τροφεία ή σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς, με πιο αυξημένο χαράτσι. Ένας μεγάλος αριθμός παιδιών δεν θα φιλοξενηθούν σε κάποιο σταθμό, είτε γιατί οι γονείς τους δεν έχουν να διαθέσουν τα απαραίτητα χρήματα, είτε γιατί οι υποδομές στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς δεν επαρκούν και θα μείνουν εκτός, είτε γιατί δεν πληρούν τα αυστηρά κριτήρια που τίθενται και από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ και από τους Δήμους. Η δε φοίτηση σε κάποιο σταθμό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση και ουσιαστική Προσχολική Αγωγή, καθώς το προσωπικό δεν επαρκεί, ενώ σε πολλές περιπτώσεις απουσιάζει το βοηθητικό προσωπικό, τα τμήματα είναι πολυάριθμα, λείπουν οι δομές πρόληψης, διάγνωσης και παρέμβασης για παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
  • Μεταφορά μαθητών : όσον αφορά στο θέμα της μεταφοράς των μαθητών, αν και είχαμε καλύτερη κάλυψη από τα προηγούμενα χρόνια, λόγω και των κινητοποιήσεων γονιών και μαθητών,  το πρόβλημα παραμένει για χιλιάδες μαθητές. Με τροπολογίες δίνεται παράταση στους δικαιούχους για τη μεταφορά των μαθητών μέχρι την προκήρυξη νέων διαγωνισμών.   Ούτε συζήτηση φυσικά για την πρόταση μας που θα δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών από και προς τα σχολεία για ενιαίο κρατικό φορέα που θα διασφαλίζει τη δωρεάν μεταφορά όλων των μαθητών.
  • Βοηθητικό προσωπικό : Στο ζήτημα του μόνιμου βοηθητικού προσωπικού (καθαρίστριες, σχολικοί φύλακες, σχολικοί τροχονόμοι, τραπεζοκόμοι) δεν υπήρξε καμία σημαντική πρόοδος απεναντίας προσπαθούν να οδηγήσουν π.χ. τις καθαρίστριες στη δημιουργία ΚΟΙΝΣΕΠ και όχι να προσλάβουν μόνιμες τη στιγμή που καλύπτουν πάγια λειτουργική θέση.
  • Ανέγερση νέων σχολείων : Η εταιρία «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ –Κτ.Υπ.» η οποία προέρχεται από τη συνένωση που έγινε με το 2ο Μνημόνιο του «Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ), της «Δημόσιας Επιχείρησης Ανέγερσης Νοσοκομείων ΑΕ» (ΔΕΠΑΝΟΜ) και της «Θέμις Κατασκευαστική ΑΕ», στα πλαίσια υλοποίησης του 3ου Μνημονίου εντάχθηκε στο «Υπερταμείο ιδιωτικοποιήσεων» που βασικό στόχο έχει την εκμετάλλευση Δημόσιων φορέων και της δημόσιας περιουσίας, ώστε να αποφέρουν έσοδα – κέρδη με τα οποία θα αποπληρωθεί το «χρέος» και θα επέλθει η «ανάπτυξη». Στο Νόμο γίνεται ξεκάθαρο ότι, οι φορείς του Υπερταμείου δεν ανήκουν πλέον στο Δημόσιο και θα διέπονται από τις αντιδραστικές κατευθύνεις του ΟΟΣΑ. Συνεπώς είναι προφανές ότι, μπαίνει στην τελική ευθεία η επιχείρηση ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της Δημόσιας Σχολικής Στέγης, μία επιχείρηση που ξεκίνησε με τη μετατροπή του ΟΣΚ σε Ανώνυμη εταιρία και την κατασκευή δεκάδων σχολειών με ΣΔΙΤ, συνεχίστηκε με τη συγχώνευση στην Κτ.Υπ. και ολοκληρώνεται τώρα με την ένταξη στο Υπερταμείο. Αποτελεί τεράστιο πλήγμα στη δημόσια και δωρεάν Εκπαίδευση, αφού πλέον το κράτος ουσιαστικά αποποιείται της ευθύνης του να παρέχει σύγχρονα και ασφαλή Δημόσια και δωρεάν Σχολικά Κτίρια για όλα τα παιδιά, ενώ το βασικό κριτήριο πλέον δεν είναι οι σημαντικές κοινωνικές ανάγκες αλλά τα κέρδη που θα αποφέρουν στους επιχειρηματικούς ομίλους. Εντάσσεται λοιπόν και η Σχολική Στέγη στα πλαίσια ιδιωτικοποίησης της Εκπαίδευσης και την κατηγοριοποίησή της ανάλογα με το εισόδημα των γονιών.

 

Άλλα θέματα :

  • Ποινικοποίηση των αγώνων των μαθητών : Και με την σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛΛ παρά την κατάργηση της διαβόητης Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου οι διώξεις και τα μαθητοδικεία συνεχίζονται και τις περισσότερες φορές υπάρχει ανοχή και συγκάλυψη.

Οι κινητοποιήσεις των μαθητών με την έναρξη της σχολικής χρονιάς έβαλαν στο επίκεντρο τα σοβαρά προβλήματα που διαχρονικά αντιμετωπίζουν διεκδικώντας  ένα σχολείο που θα έχει σύγχρονες υποδομές, θα έχει εκπαιδευτικούς και θα καλύπτει ολόπλευρα τις μορφωτικές τους ανάγκες.

Είναι ξεκάθαρο πως ο οργανωμένος αγώνας για ένα καλύτερο σχολείο είναι αυτό που ενοχλεί. Οι μαθητές διώκονται για να τρομοκρατηθούν, να μην παλεύουν, για να σκύβουν το κεφάλι απογοητευμένοι και φοβισμένοι μπροστά στην αδικία, να είναι υπάκουοι και εύκολα χειραγωγήσιμοι.

Ως γονείς έχουμε υποχρέωση να στεκόμαστε δίπλα στα παιδιά μας και στις συλλογικές αποφάσεις που λαμβάνουν, να αγωνιζόμαστε μαζί με τους μαθητές που αντιστέκονται και διεκδικούν ένα καλύτερο μέλλον και μια καλύτερη κοινωνία.

  • Εκπαίδευση των προσφυγόπουλων : Σαν γονείς, δεν πρέπει να συμβιβαστούμε με τις εικόνες εξαθλίωσης αυτών των παιδιών και των οικογενειών τους, με τα απίστευτα βάσανα και την ταλαιπωρία στην οποία υποβάλλονται καθημερινά. Το γονεϊκό κίνημα, ταυτόχρονα με την εκδήλωση πολύμορφης και έμπρακτης αλληλεγγύης στους πρόσφυγες και μετανάστες χρειάζεται να διεκδικήσει άμεσα μέτρα που αφορούν το ζήτημα της εκπαίδευσης όλων αυτών των παιδιών που βρίσκονται στη χώρα μας. Υπάρχει ανάγκη κρατικής παρέμβασης ώστε να εξασφαλιστεί πλήρως η κάλυψη μαθησιακής και παιδαγωγικής διαδικασίας. Ακόμη σαν ΑΣΓΜΕ  χρειάζεται να βρισκόμαστε σε επαγρύπνηση ώστε το οργανωμένο γονεικό κίνημα να αγκαλιάσει τα παιδιά αυτά και να «αποκρούσει» τυχόν αντιδραστικές ενέργειες που μπορεί να επιχειρηθούν από μεμονωμένα ή οργανωμένα άτομα.

Βασική θέση της ΑΣΓΜΕ παραμένει η εξής: να διευκολυνθούν όλοι οι πρόσφυγες για να πάνε στις χώρες προτίμησής τους. Για το διάστημα που μένουν εδώ η κυβέρνηση, χωρίς την εμπλοκή ΜΚΟ, να πάρει όλα τα μέτρα προκειμένου τα παιδιά να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα, με άμεση δημιουργία τάξεων υποδοχής, με διδασκαλία και της μητρικής γλώσσας τους, με άμεσο διορισμό όλου του απαραίτητου επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού.

 

:Τι μας ετοιμάζουν :

  • Εξαγγελίες κυβέρνησης : Το τριετές σχέδιο αναδιαρθρώσεων στην Παιδεία, στο οποίο αποτυπώνονται οι δεσμεύσεις που αναλαμβάνει η κυβέρνηση στο πλαίσιο του τέταρτου μνημονίου δημοσιοποίησε και το Υπουργείο Παιδείας. Σε αυτό το πλαίσιο, τον Οκτώβρη του 2017 θα δημοσιευθεί η νέα έκθεση του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση, που στα περιεχόμενα της θα περιλαμβάνει «εκπόνηση ενός νέου μοντέλου αποκεντρωμένης εκπαίδευσης για την Ελλάδα», εφαρμογή της «αυτοαξιολόγησης» των σχολείων και «βελτίωση της συνάφειας των μαθησιακών αποτελεσμάτων με τις μεταβαλλόμενες ανάγκες και απαιτήσεις της αγοράς εργασίας». Το Υπουργείο εντάσσει την «αυτοαξιολόγηση» στις μεσοπρόθεσμες δράσεις, με έναρξη εφαρμογής το σχολικό έτος 2017-2018.

Βασικοί άξονες των εξαγγελιών επίσης αφορούν :

  1. Τη δέσμευση της κυβέρνησης να ετοιμάσει άμεσα «μια ολοκληρωμένη έκθεση σχετικά με τις ανάγκες των πόρων των σχολείων και των πανεπιστημίων» κάτι που έχει βάλει ήδη στα σκαριά με τη δημιουργία της Επιτροπής για τα Οικονομικά της Εκπαίδευσης και που ουσιαστικά δεσμεύει για χρόνια τη χρηματοδότηση στα μέτρα του κάθε μνημονιακού «κόφτη».
  2. Νόμος «για την αξιολόγηση του στελεχικού προσωπικού της Εκπαίδευσης, την αυτοαξιολόγηση των σχολείων και την ορθολογική χρήση των πόρων εως τον Ιούνιο του 2017».
  3. Τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για «νόμο για την αναβάθμιση των τελευταίων δύο τάξεων του Λυκείου και τον επανασχεδιασμό πανεπιστημιακών εξετάσεων που θα τεθεί σε εφαρμογή το 2019-2020», αλλά και ο νόμος για την Ανώτατη Εκπαίδευση που δόθηκε ήδη στη δημοσιότητα. Σχετικά με αυτά, το μνημόνιο αναφέρει ότι «οι αρχές θα συμφωνήσουν με τα θεσμικά όργανα όλες τις δημοσιονομικές πτυχές κάθε αλλαγής στην οργάνωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και την είσοδο στο πανεπιστήμιο». Για τις αλλαγές στο Λύκειο και την πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που κατατέθηκε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής έχουμε αναφερθεί αναλυτικά σε προηγούμενα κείμενα μας.
  4.  Την επέκταση της μαθητείας
  5. Το θέμα της διευθέτησης του ωραρίου των εκπαιδευτικών και της αναλογίας μαθητών ανά τμήμα (το ανώτερο 22 μαθητές εξήγγειλε ο πρωθυπουργός), σύμφωνα με «τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ, που πρέπει να επιτευχθούν έως τις αρχές του 2018-2019»
  • Σε μια περίοδο που ετοιμάζονται νέες αναδιαρθρώσεις στην εκπαίδευση παρέμβαση έγινε και από τον ΣΕΒ όπου με «12 προτάσεις πολιτικής για το ελληνικό σχολείο» που δημοσιοποίησε «εκλαϊκεύει» τις αξιώσεις των επιχειρήσεων για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στην πραγματικότητα ο ΣΕΒ ζητά επιτάχυνση μιας σειράς μεταρρυθμίσεων στη σχολική εκπαίδευση, αφού δεν πρόκειται για προτάσεις που ακούγονται για πρώτη φορά, αλλά αποτυπώνουν και κωδικοποιούν βασικές στρατηγικές επιλογές του μεγάλου κεφαλαίου όπως εκφράζονται από τον ΟΟΣΑ και τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μεταξύ άλλων αναδεικνύεται το ζήτημα του «συγκεντρωτισμού» και η ανάγκη μεγαλύτερης «αυτονομίας», ζητά επίσης «αύξηση της εμπλοκής των τοπικών αρχών, ιδανικά με ανάληψη και μέρους της ευθύνης χρηματοδότησης και την αντίστοιχη ευθύνη εποπτείας», ακόμη στέκεται ιδιαίτερα στο ζήτημα της αξιολόγησης και σε ότι αφορά το περιεχόμενο του σχολείου, ο ΣΕΒ μεταξύ άλλων ζητά «ενίσχυση πόρων για τη διδασκαλία μαθημάτων Πληροφορικής, Επιχειρηματικότητας και Αγωγής του Πολίτη στις δύο βαθμίδες».

 

Απολογισμός δράσης του Διοικητικού Συμβουλίου

Συνεδριάσεις και θέματα που μας απασχόλησαν

 

  • Ως ΑΣΓΜΕ κάνουμε σοβαρή προσπάθεια να παρακολουθούμε τις εξελίξεις, να μελετάμε τα νέα δεδομένα, προχωρώντας σε αναλύσεις, επεξεργασίες και συμπεράσματα έχοντας πάντα σαν κριτήριο τις σύγχρονες ανάγκες γονιών και μαθητών.
  • Το Δ.Σ. της ΑΣΓΜΕ συνεδρίασε 10 φορές με καλή συμμετοχή των μελών του και σε καλό κλίμα, προσπάθησε να αναδείξει μέσα από εποικοδομητικό διάλογο και στη συνέχεια να ενημερώσει τα παρακάτω όργανα του γονεϊκού κινήματος για τα τρέχοντα θέματα της Παιδείας.
  • Αναδείξαμε ζητήματα της επικαιρότητας, δώσαμε συνέντευξη τύπου (αρχή σχολικής χρονιάς 2015-2016) όπου με αναλυτικό τρόπο σε πανελλαδικό επίπεδο περιγράψαμε με στοιχεία τις τραγικές ελλείψεις εκπαιδευτικών που υπήρχαν καθώς επίσης και τα υπόλοιπα προβλήματα που αντιμετώπιζαν τα σχολεία.
  • Διαμορφώσαμε πλαίσιο πάλης και διεκδίκησης που απαντούσε και απαντά στις σύγχρονες ανάγκες μας για τη μόρφωση και τη ζωή που αξίζει σε μας και στα παιδιά μας και διακινήσαμε ένα τετρασέλιδο κείμενο που είχε σαν στόχο να περιγράψουμε το «σχολείο που ζούμε», «αυτό που ετοιμάζουν» και «αυτό που έχουμε ανάγκη». Ένα κείμενο που πραγματικά αντικατοπτρίζει τις ανησυχίες του συνόλου των γονιών και έτυχε μεγάλης αποδοχής και αντικείμενο συζήτησης σε πολλούς Συλλόγους Γονέων.
  • Καλέσαμε τους γονείς να συμμετέχουν μαζικά στις εκλογικές διαδικασίες των Συλλόγων Γονέων όπου κρίνεται τι όπλο θα έχουμε εμείς οι γονείς στα χέρια μας για να διεκδικήσουμε όλα αυτά που χρειάζονται τα παιδιά μας.

 

Συναντήσεις και παρεμβάσεις 

  • Υπήρξαν συναντήσεις με ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΟΙΛΕ, με Δ.Σ Ενώσεων με Δ.Σ των ΑΜΕΑ, με το Δ.Σ της Ομοσπονδίας μουσικών – καλλιτεχνικών σχολείων.
  • Ανταποκριθήκαμε σε προσκλήσεις Ομοσπονδιών, Ενώσεων, Συλλόγων και πήραμε μέρος σε εκδηλώσεις και συζητήσεις για διάφορα θέματα.
  • Είχαμε παρέμβαση στην επιτροπή της Βουλής για το νόμο για την «ανθρωπιστική κρίση» όπου αναδείξαμε την τραγική πραγματικότητα που υπάρχει σήμερα, τις ευθύνες των κυβερνήσεων, προτάσσοντας την συνολική πρόταση της ΑΣΓΜΕ για ένα τουλάχιστον δωρεάν γεύμα σε όλα τα παιδιά με ευθύνη του κράτους χωρίς εμπλοκή ΜΚΟ, εκκλησίας και φιλάνθρωπων.
  • Οργανώσαμε και συμμετείχαμε σε παραστάσεις διαμαρτυρίας και συναντήσεις με τον Υπουργό Παιδείας και παράγοντες του Υπουργείου για τα κενά των εκπαιδευτικών στα σχολεία.
  • Πρωτοστατήσαμε με διάφορες παρεμβάσεις στην κατάργηση της επιβολής ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση (π.χ. συναντηθήκαμε με τα κόμματα – πλην Χ.Α – για να μην ψηφιστεί, δεν ανταποκρίθηκαν ΝΔ, ΠΟΤΑΜΙ & ΕΝ. ΚΕΝΤΡΟΥ), μέτρο το οποίο όπως τονίζαμε, θα προσέθετε ένα ακόμη δυσβάσταχτο βάρος στις ήδη εξαθλιωμένες λαϊκές οικογένειες.
  • Καταθέσαμε τις προτάσεις μας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής σχετικά με τις θέσεις μας και τα πάγια αιτήματα μας στο πλαίσιο της λειτουργία της Επιτροπής για τις αλλαγές στην εκπαίδευση.
  • Πραγματοποιήσαμε συνάντηση με τον Διευθυντή του Γραφείου του Υπουργού Οικονομικών για το θέμα του «Πόθεν Έσχες», που είδε θετικά την απαλλαγή των γονιών και μαθητών από την υποβολή δήλωσης «Πόθεν Έσχες» αλλά παρ’ όλα αυτά δεν υπήρξε καμία ενέργεια προς την κατάθεση τροπολογίας εξαίρεσης.
  • Συναντηθήκαμε με τη νέα Διοίκηση των Κτιριακών Υποδομών (πρώην ΟΣΚ) όπου συζητήσαμε και μας ενημέρωσαν για τη διαδικασία ανέγερσης, συντήρησης και επισκευής σχολείων, όπου διαπιστώθηκε το μεγάλο πρόβλημα χρηματοδότησης που υπάρχει και η έλλειψη επιστημονικού προσωπικού για την κάλυψη των τεράστιων αναγκών που υπάρχουν σε πανελλαδικό επίπεδο. Καταγγείλαμε την ένταξη των Κτιριακών Υποδομών στο Υπερταμείο ιδιωτικοποιήσεων.
  • Συναντηθήκαμε με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας όπου του θέσαμε ζητήματα που αφορούσαν, την μεταφορά των ενδοσχολικών εξετάσεων πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις, τη δυνατότητα επαναληπτικών εξετάσεων λόγω προβλήματος υγείας και τον αριθμό των εισακτέων στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, ζητήματα που απασχόλησαν πολλούς γονείς λόγω της μη έγκαιρης ενημέρωσης και της ύπαρξης σχεδιασμού με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

 

Άλλες δράσεις και ενέργειες

  • Αναδείξαμε το ζήτημα της φοροεπιδρομής του Α.Φ.Μ και των προστίμων προς τις οργανώσεις των γονιών, επεξεργαστήκαμε συγκεκριμένο άμεσο πλαίσιο αιτημάτων. Σε συνάντηση με εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών απαιτήσαμε την άμεση διαγραφή όλων των προστίμων, που βεβαιώνονται σε συλλόγους γονιών, με δράση «εντός» του πλαισίου που «ορίζουμε», ως γονεϊκό κίνημα, την μη υποχρεωτικότητα του Α.Φ.Μ, να δοθεί η δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν να καταθέσουν το Α.Φ.Μ στις εφορίες και αποσύνδεση από το προσωπικό ΑΦΜ του Προέδρου. Να υπάρχει μόνο ως εικόνα στο ΜΗΤΡΩΟ των ΔΟΥ, για λόγους επικοινωνίας.
  • Ζητήσαμε με επιστολή μας προς το Υπουργείο Εσωτερικών, συνάντηση για το θέμα της «Εποπτείας των Συλλόγων Γονέων από τους Δήμους» λόγω του ότι γίναμε αποδέκτες δεκάδων καταγγελιών από Συλλόγους Γονέων σε όλη την Ελλάδα, για την απαίτηση των δημοτικών αρχών, λόγω αλλαγής ονομασίας του δήμου με την εφαρμογή του νόμου «Καλλικράτη», για να προχωρήσουν οι Σύλλογοι Γονέων σε αντίστοιχη αλλαγή της καταστατικής ονομασίας τους.
  • Καταγγείλαμε την απαράδεκτη ενέργεια των εισαγγελικών αρχών της Θεσσαλονίκης που με κατεπείγον έγγραφο τους προς τις διευθύνσεις εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης προσπάθησαν να τρομοκρατήσουν τους μαθητές αλλά και τους γονείς τους απειλώντας τους με άσκηση ποινικών διώξεων. Καταδικάσαμε και καταγγείλαμε αποφάσεις δικαστηρίων όπως του Δικαστηρίου Ανηλίκων Ρεθύμνου που καταδίκασε τρεις μαθητές του 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου επειδή πρωτοστάτησαν σε κινητοποιήσεις του σχολείου τους.
  • Δημιουργήσαμε την ιστοσελίδα μας www.asgme.gr. Μέσα από την ιστοσελίδα μας θα μπορέσουν να προβληθούν καλύτερα οι δράσεις της συνομοσπονδίας, να αναδειχθούν καλύτερα διάφορα ζητήματα. Με συχνή ανανέωση με υλικά, ανακοινώσεις, οπτικοακουστικό υλικό θα βοηθήσει στον συντονισμό και την ενιαία λειτουργία των Ομοσπονδιών, θα βοηθήσει στη δράση όλης της ΑΣΓΜΕ.

 

Πορεία οργανωτικής ανασυγκρότησης

Αγαπητοί συνάδελφοι,

 

Από την πρώτη στιγμή που ψηφίστηκε ο νόμος για τον Καλλικράτη η ΑΣΓΜΕ και μέσα από τα συνέδρια της αποφάσισε να καλέσει τις Ομοσπονδίες μέλη της και τις Ενώσεις που υπάρχουν παντού διάσπαρτες, να πάρουν πρωτοβουλίες για τη δημιουργία Ομοσπονδιών σε περιφερειακό επίπεδο.

Παράλληλα με την απόφαση αυτή θέλαμε να απαντήσουμε με τον καλύτερο τρόπο στις απόπειρες πολυδιάσπασης και ενσωμάτωσης του γονεικού κινήματος, που εδράζονταν σε νομικές ασάφειες που χρονίζουν, αλλά και στις νέες αρμοδιότητες της τοπικής διοίκησης.

Η ανάγκη δημιουργίας και αντιστοίχισης Ομοσπονδιών σε κάθε περιφέρεια προέκυπτε και από το γεγονός πως σε όλη σχεδόν τη χώρα υπάρχουν Ενώσεις Γονέων που δεν εκπροσωπούνται σε καμία από τις υπάρχουσες Ομοσπονδίες, άρα και στην ΑΣΓΜΕ.

Ταυτόχρονα επιμέναμε στο ρόλο που πρέπει να αποκτήσουν οι Ομοσπονδίες ανεβάζοντας το συντονιστικό, αγωνιστικό, διεκδικητικό χαρακτήρα τους παλεύοντας για τη συσπείρωση, τη συλλογικότητα και τη μαζικότητα του γονεϊκού κινήματος σε κάθε περιοχή.

Με τα σημερινά δεδομένα προχώρησε η δημιουργία Ομοσπονδίας Περιφέρειας Κρήτης με τη συμμετοχή Ενώσεων από όλους τους νομούς της Κρήτης ,η δημιουργία Ομοσπονδίας Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας χωρίς όμως διεύρυνση με νέες Ενώσεις, έχουμε εγγραφή νέων  μελών-Ενώσεων στην Ομοσπονδία Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, δημιουργήθηκε Ένωση Δήμου Χαλκίδας με προοπτική για δημιουργία Ομοσπονδίας Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος και συνεχίζουμε την προσπάθεια για διεύρυνση και δημιουργία νέων Ενώσεων και Ομοσπονδιών.

Φυσικά και χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια για την δημιουργία νέων Ενώσεων και Ομοσπονδιών σε περιφερειακό επίπεδο αλλά πιστεύουμε  ότι θα βοηθήσει πάρα πολύ αν καταφέρουμε να μειώσουμε την απόσταση μεταξύ ΑΣΓΜΕ, Ομοσπονδιών, Ενώσεων και Συλλόγων Γονέων. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα ανάμεσα στα όργανα του γονεϊκού κινήματος το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε γιατί με πολύ δυσκολία φθάνουν, και πολλές φορές δεν φθάνουν, οι αποφάσεις, οι επεξεργασίες και οι αναλύσεις του Δ.Σ. της ΑΣΓΜΕ στα πρωτοβάθμια όργανα. Και όταν λέμε «φθάνουν» εννοούμαι να αποτελούν  αντικείμενο συζήτησης και ουσιαστικού διαλόγου ώστε να μπολιάζεται ο πυρήνας του γονεϊκού κινήματος που είναι ο Σύλλογος Γονέων με τις θέσεις μας, να μαζικοποιούνται οι συγκεντρώσεις και οι παραστάσεις διαμαρτυρίας με τα βασικά αιτήματα και τις διεκδικήσεις μας.

 

Πράγματα που δεν έγιναν

Είναι γεγονός ότι στον προγραμματισμό δράσης μας είχαμε συμπεριλάβει και άλλες πρωτοβουλίες όπως ημερίδα για την σχολική στέγη (κτιριακές υποδομές και αντισεισμική προστασία) , συγγραφή «αλφαβηταριού» για τους Συλλόγους Γονέων όπου θα τους ενημερώνουμε αναλυτικά για τα δικαιώματά τους σε σχέση με διάφορους φορείς, συγκρότηση θεματικών επιτροπών με τις οποίες θα επεξεργαστούμε παρεμβάσεις και θέσεις για βασικά ζητήματα που απασχολούν τους γονείς, εκδήλωση για την ανάδειξη του περιεχόμενου της μόρφωσης και του προγράμματος σπουδών. Δυστυχώς δεν καταφέραμε να τις πραγματοποιήσουμε και ο βασικός λόγος ήταν η άκαιρη χρονική στιγμή και η πολύ μικρή ανταπόκριση των εμπλεκόμενων φορέων.

 

Στόχοι και σχέδιο δράσης για την επόμενη διετία

Λειτουργία των Συλλόγων Γονέων –  Τι κίνημα, ποιος Σύλλογος

Η πείρα μας δείχνει ότι όσο εντείνονται τα μέτρα και ζει χειρότερα ο κόσμος, αυτό δεν  θα συνεπάγεται αυτόματα και αγωνιστική συσπείρωση των γονιών στους συλλόγους.

Αυτό το ζήτημα, που όσοι ασχολούνται με το γονεϊκό κίνημα το βλέπουν καθημερινά, πρέπει να μας απασχολήσει και να μπει στο επίκεντρο της συζήτησης.

Με λίγα λόγια: πρέπει να μετρήσουμε βήματα ξεκινώντας από το πρωτοβάθμιο επίπεδο, στο να μπαίνουν οι γονείς σε μια διαδικασία διεκδίκησης, όχι διαχείρισης. Αυτό απαιτεί γνώση και ενημέρωση για τις ευθύνες των Δήμων, των σχολικών επιτροπών, της κεντρικής κυβέρνησης. Επίσης προσεκτικά βήματα στην επιλογή μορφών πάλης. Κυρίως όμως απαιτεί να μην επαναπαυτούμε, να μην παρασυρθούμε από την καθημερινότητα αλλά να χτίζουμε συνεχώς την αντίληψη της αγωνιστικής διεκδίκησης.

Να μην συμβιβαστούμε στην καθημερινότητα της μισής ζωής. Να μην παραιτηθούμε από τον αγώνα για μια ζωή με δικαιώματα, για μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους, για να έχουν όλα τα παιδιά «ψωμί», μόρφωση, υγεία, ελεύθερο χρόνο, διακοπές κ.ά.

Για αυτό το λόγο έχουμε ανάγκη από Συλλόγους Γονέων, Ενώσεις, Ομοσπονδίες, ΑΣΓΜΕ που θα διεκδικούν την αναπλήρωση των απωλειών, που δεν θα συμβιβάζονται με τα ψίχουλα, που θα βάζουν στο κέντρο της προσοχής τις διευρυμένες σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας.

 

Πλαίσιο πάλης και δράσης

 

Το πλαίσιο που διαμορφώσαμε με θέμα «το σχολείο που ζούμε και το σχολείο που έχουμε ανάγκη» αποτελεί και τη βάση για την τοποθέτησή μας απέναντι στις αλλαγές που έχουν προκύψει στα σχολεία αλλά και σε αυτές που αναμένονται να έρθουν (νομοσχέδιο για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση).

Από αυτή τη θέση προκύπτουν και άμεσα αιτήματα της πάλης αλλά και αυτά που πρέπει να επεξεργαστούμε σε μια πορεία καθώς νέα ζητήματα, νέες ανάγκες βγαίνουν συνεχώς.

Με βάση τα μέχρι τώρα πεπραγμένα της σημερινής κυβέρνησης αλλά και τις αναδιαρθρώσεις που έχουν εξαγγελθεί με το τριετές σχέδιο και η νέα σχολική χρονιά θα μας βρει αντιμέτωπους με τα χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σαν γονεϊκό κίνημα. Για το λόγο αυτό καλούμε τους Συλλόγους Γονέων, τις Ενώσεις Γονέων και τις Ομοσπονδίες σε επαγρύπνηση γιατί πολλές αλλαγές που γίνονται στην εκπαίδευση εμφανίζονται σαν τομή στο εκπαιδευτικό σύστημα και στη πράξη αποδεικνύονται κούφια λόγια.

Από τις δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας φαίνεται ότι το Σεπτέμβρη θα βρούμε μπροστά μας το νομοσχέδιο που θα αφορά αλλαγές τουλάχιστον σε επίπεδο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Χρειάζεται να προετοιμαστούμε έγκαιρα ώστε να απαντήσουμε άμεσα και δυναμικά στις όποιες αντιδραστικές  μεταρρυθμίσεις επιδιώξει να φέρει η κυβέρνηση οργανώνοντας τον αγώνα μας μέσα από συσκέψεις, συνελεύσεις και συγκεντρώσεις. Το βασικό είναι να γίνει πλατιά διαφωτιστική δουλειά σε όσο το δυνατόν πιο πολλά Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας.

Να επανέλθουμε με την πραγματοποίηση των δράσεων που αφορούν την ημερίδα  για την σχολική στέγη και την εκδήλωση για το περιεχόμενο της μόρφωσης και τα προγράμματα σπουδών.

Χρειάζεται να εντείνουμε τις προσπάθειες μας σαν Δ.Σ ώστε με συγκεκριμένο πλάνο να πετύχουμε την διεύρυνση των Ομοσπονδιών με νέες Ενώσεις και την δημιουργία νέων σε Περιφέρειες όπου δεν υπάρχουν.

Να προχωρήσουμε σαν Δ.Σ στην συγγραφή του «αλφαβηταριού» για τους Συλλόγους Γονέων όπου θα τους ενημερώνουμε αναλυτικά για τα «δικαιώματά τους» σε σχέση με διάφορους φορείς (σχολικές επιτροπές, σχολικά συμβούλια, ΔΕΠ, Δ.Ο.Υ, τις σχέσεις Συλλόγων κι Ενώσεων με τις τοπικές κοινωνίες κλπ).

Να μας απασχολήσει η επεξεργασία παρεμβάσεων πάνω στα εξής θέματα: Κωδικοποίηση λειτουργίας οργανώσεων Γονέων, σχολικοί περίπατοι και εκδρομές, διδασκαλία ξένων γλωσσών, Διατροφική αγωγή μαθητών-Κυλικεία Δημόσιων Σχολείων, τις εξαρτήσεις και την καθημερινότητα του σχολικού περιβάλλοντος.

Να εντείνουμε τη δράση μας με κινήματα Ειρήνης και πρωτοβουλίες που αναδεικνύουν τις πραγματικές αιτίες των περιφερειακών συρράξεων και πολέμων και τις συνέπειες που έχουν για τους λαούς και την ανθρωπότητα.

Να συνδέσουμε το ζήτημα του ρατσισμού, του φασισμού και της ξενοφοβίας με το προσφυγικό ζήτημα, να δημιουργηθούν και με την ευθύνη των ενώσεων και των συλλόγων γονέων αντισώματα σε αντιδραστικές αντιλήψεις που είτε φανερά είτε καλυμμένα σπέρνουν το δηλητήριο του φασισμού και του ναζισμού. Πατάμε στη θετική πείρα που έχουμε από παρεμβάσεις και δράσεις αλληλεγγύης για τους πρόσφυγες. Θεωρούμε όμως ότι δεν μπορούμε να αρκεστούμε μόνο στην παροχή υλικών. Χρειάζεται να επεκταθεί και να αγκαλιάσει και άλλες μορφές.

Είναι επιτακτική ανάγκη να ανοίξουμε το ζήτημα των διακοπών, τη δράση ΜΚΟ και δήμων με τα περίφημα citycamps που κερδοσκοπούν πατώντας στην παντελή έλλειψη που υπάρχει σε δημόσιες –δημοτικές δομές αναψυχής και ξεκούρασης για τους ανέργους, τους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους, αξιοποιώντας παράλληλα και την αγωνία των γονιών για την ασφαλή και δημιουργική απασχόληση των παιδιών τους.

Απαιτώντας την αξιοποίηση των δομών και του προσωπικού των δήμων, για να γίνει το καλοκαίρι πιο υποφερτό και να ανακουφιστούν οι οικογένειες που αδυνατούν να πάνε καλοκαιρινές διακοπές.

Η ιστοσελίδα μας βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, χρειάζεται αναβάθμιση και κυρίως εμπλουτισμό. Χρειάζεται να περιέχει πέρα από το καταστατικό και τη λειτουργία της ΑΣΓΜΕ, ανακοινώσεις που δημοσιεύονται στα μέσα, οπτικοακουστικό υλικό της ΑΣΓΜΕ για προβολή δράσεων των Ομοσπονδιών αλλά και υλικά χρήσιμα για αξιοποίηση. Στόχος να γίνει μια διαδικτυακή πύλη ενημέρωσης για τους γονείς και τις Ομοσπονδίες.

Η διεκδίκηση των δίκαιων αιτημάτων μας καθιστά επιτακτική την ανάγκη ενίσχυσης της δράσης μας στην κατεύθυνση αντίθεσης στην αντιλαϊκή εκπαιδευτική πολιτική βάζοντας στο επίκεντρο τα ουσιαστικά προβλήματα τα οποία καθορίζουν συνολικά το μέλλον των παιδιών μας αλλά και τη διεκδίκηση των  σύγχρονων μορφωτικών αναγκών τους.

Χρειάζονται Σύλλογοι και Ενώσεις Γονέων που θα πρωτοστατούν σε δράσεις και πρωτοβουλίες που θα εμποδίζουν την συνεχιζόμενη υποβάθμιση της εκπαίδευσης και ταυτόχρονα θα ανοίγουν δρόμους για την ολοκληρωμένη μόρφωση των παιδιών μας.

 

Συνεχίζουμε δυναμικά έχοντας σαν οδηγό μας τις αποφάσεις και τις επεξεργασίες των συνεδρίων μας. Κάνοντας ένα βήμα για να γίνει Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΠΟΘΕΣΗ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΛΑΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ. Διεκδικούμε ένα σχολείο που όλα τα παιδιά θα μπορούν να μορφωθούν.