AΠΟΦΑΣΗ του ΔΣ της ΑΣΓΜΕ – 7/6/2021

Με την ολοκλήρωση της φετινής σχολικής χρονιάς κάτω από αντίξοες συνθήκες λόγω της πανδημίας, επιβεβαιώνεται ο αναντικατάστατος ρόλος των Οργανώσεων Γονέων σε κάθε επίπεδο, από την ΑΣΓΜΕ ως το Σύλλογο Γονέων. Η οργανωμένη δράση των γονιών μέσα από τα Όργανα τους ήταν αυτή που συντέλεσε να παρθούν μέτρα για την μόρφωση και την υγεία των μαθητών. Μέτρα είτε πανελλαδικού χαρακτήρα, είτε τοπικά με βάση την έκφραση τους σε κάθε περιοχή ή σχολείο. Επιβεβαιώνεται η ανάγκη για μαζικούς Συλλόγους Γονέων με διεκδικητικό προσανατολισμό, θέτοντας στο επίκεντρο το σύνολο των προβλημάτων τόσο της μορφωτικής διαδικασίας, όσο και συνολικότερα της ζωής των μαθητών και των γονέων.

Για άλλη μια σχολική χρονιά με ευθύνη της Κυβέρνησης και τον τρόπο διαχείρισης της πανδημίας, η σχολική κοινότητα έμεινε ουσιαστικά ανοχύρωτη και ως «αποτελεσματικό» μέτρο προκρίθηκε τελικά το πολύμηνο κλείσιμο των σχολείων και η μαθησιακή διαδικασία μέσω της τηλεκπαίδευσης. Το πολύμηνο κλείσιμο των σχολείων, η τηλεκπαίδευση και τα προβλήματα που διαμόρφωσε στην ανισοτιμία των μαθητών για συμμετοχή, η παρατεταμένη απουσία των μαθητών από τη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, έχουν διαμορφώσει σοβαρά μαθησιακά κενά και ψυχοκοινωνικά προβλήματα στους μαθητές. Όλο αυτό το διάστημα η ΑΣΓΜΕ και οι Οργανώσεις Γονέων προτάξαμε αυτά τα ζητήματα. Καλούμε τους Συλλόγους, τις Ενώσεις και τις Ομοσπονδίες Γονέων να ιεραρχήσουν από τώρα και μπροστά στη νέα σχολική χρονιά αιτήματα που να απαντούν στην κάλυψη αυτών των προβλημάτων που έχει διαμορφώσει το πολύμηνο κλείσιμο των σχολείων. Αιτήματα που σχετίζονται με την πρόσληψη μόνιμου και επαρκούς εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού (σχολικοί ψυχολόγοι, σχολικοί νοσηλευτές), με την κάλυψη όλων των σχολείων με επαρκές μόνιμο προσωπικό καθαριότητας κατά τη λειτουργία του σχολείου. Οι εξαγγελίες της Κυβέρνησης για 5250 προσλήψεις το 2021 και 5250 προσλήψεις το 2022 δεν επαρκούν με βάση τα ήδη υπάρχοντα κενά. Απαιτούμε να παρθούν όλα τα απαραίτητα μέρα ώστε με το “πρώτο κουδούνι” να μην υπάρχει κανένα κενό σε εκπαιδευτικούς. Η πρόθεση της Κυβέρνησης αντί να διορίζει μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, να συγχωνεύει σχολεία και να αυξάνει τον αριθμό των μαθητών ανά Τμήμα, πρέπει να βρει αντίδραση από κάθε Σύλλογο Γονέων και υπερκείμενες Οργανώσεις Γονέων. Απαιτούμε το αυτονόητο, τα παιδιά μας να βρίσκουν δάσκαλο και καθηγητή στην τάξη.

Όλα τα αιτήματα που διαμορφώσαμε ως ΑΣΓΜΕ μαζί με τις Ομοσπονδίες στα δύο αυτά σχολικά έτη της πανδημίας, δεν έχουν ουσιαστικά ικανοποιηθεί. Αναδείχθηκε ότι τα προβλήματα στη σχολική ζωή είναι πολλά, είναι συσσωρευμένα και έχουν τη σφραγίδα όλων των μέχρι σήμερα Κυβερνήσεων με αιχμή τη σταδιακή και διαρκής υποχρηματοδότηση της δημόσια Παιδείας. Η μείωση των μαθητών ανά Τμήμα, τα μέσα ατομικής προστασίας των μαθητών με ευθύνη του Κράτους, είναι βασικά αιτήματα που χρειάζεται να προτάξουν οι Οργανώσεις Γονέων, ανεξάρτητα από την εξέλιξη της πανδημίας. Κυρίαρχο αίτημα για τις Οργανώσεις Γονέων ήταν, είναι και παραμένει, η γενναία  χρηματοδότηση για την Παιδεία από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, αίτημα που πρέπει να αναδειχθεί σε κάθε διεκδίκηση  Συλλόγων, Ενώσεων και Ομοσπονδιών.   

             Είναι σημαντικό ότι Ομοσπονδίες (Αττικής, Κ. Μακεδονίας, Κρήτης, Ανατολική Μακεδονίας Θράκης) πήραν σημαντικές πρωτοβουλίες και συσπείρωσαν εκατοντάδες Συλλόγους σε τοπικές κινητοποιήσεις για να αναδειχθούν τα προβλήματα των σχολείων, αλλά και της ζωής των μαθητών και των γονιών. Πάρθηκαν πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν το πλαίσιο πάλης της ΑΣΓΜΕ σε τοπικό επίπεδο (πχ σχολικές μεταφορές, σχολική στέγη, μετατροπή σχολείων σε “πρότυπα” και “πειραματικά”, εκμάθηση Β’ ξένης γλώσσας στο Δημοτικό).

Χρειάζεται να έχουμε την προσοχή μας στην υλοποίηση στην πράξη του αντιδραστικού ν/σ που ψήφισε η Κυβέρνηση για τη λειτουργία του σχολείου εν μέσω πανδημίας και με κλειστά σχολεία. Ένα ν/σ που βρήκε σθεναρή αντίδραση από γονείς-μαθητές-εκπαιδευτικούς. Είναι σημαντικό ότι πχ η επιμονή της Κυβέρνησης για να χαρακτηριστούν σχολεία σε πρότυπα ή πειραματικά, υλοποιώντας ακριβώς αυτές τις αντιδραστικές ρυθμίσεις του ν/σ και μη λαμβάνοντας υπ όψη τις αρνητικές αποφάσεις Συλλόγων και  Ενώσεων Γονέων ή  Συλλόγων Εκπαιδευτικών, προκάλεσε μαζικές κινητοποιήσεις σε δεκάδες πόλεις της χώρας από τις Οργανώσεις Γονέων με τη στήριξη και των Ομοσπονδιών.

Το επόμενο διάστημα θα «μπαίνουν» όλο και περισσότερο στη σχολική ζωή οι αντιδραστικές ρυθμίσεις του ν/σ (υπάρχει σχετική ανακοίνωση της ΑΣΓΜΕ για το ν/σ), πχ αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών με εισαγωγή δεξιοτήτων, Τράπεζα Θεμάτων, Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Χρειάζεται οι Οργανώσεις Γονέων μαζί με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς να οργανώσουν την αντίδραση τους και να λαμβάνει διαρκώς μαζικά χαρακτηριστικά. Επίσης η Κυβέρνηση ετοιμάζεται να υλοποιήσει την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας που σημαίνει σχολεία πολλών ταχυτήτων και περισσότερη απεμπλοκή του κράτους από τη χρηματοδότηση των σχολείων, μεταφέροντας ακόμα περισσότερο το κόστος της μόρφωσης στους γονείς.

Για την υλοποίησή της 2χρονης προσχολικής αγωγής που στους περισσότερους Δήμους, υλοποιείται σε κοντέινερ στις αυλές σχολείων και σε υπάρχουσες αίθουσες Δημοτικών, πρέπει να είναι προσωρινή και να μην εξαντληθούν τα 4+2 χρόνια που ορίζει ο νόμος.  Απαιτούμε και διεκδικούμε, άμεσα σχέδιο κατασκευής νέων νηπιαγωγείων που να καλύπτει τις ανάγκες σε κάθε Δήμο, με κρατική χρηματοδότηση (όχι ΣΔΙΤ) και με την συμβολή των Τεχνικών Προγραμμάτων των Περιφερειών.

Ως ΑΣΓΜΕ καταδικάζουμε την πρακτική του Υπ. Παιδείας που ουσιαστικά έχει κλείσει κάθε μορφή επικοινωνίας με τους γονείς. Παρά τις αλλεπάλληλες επιστολές της ΑΣΓΜΕ προς την πολιτική ηγεσία του Υπ. Παιδείας για συνάντηση να εκθέσουμε τα αιτήματα μας για τη λειτουργία των σχολείων εν μέσω πανδημίας, δεν έχουμε γίνει ποτέ δεκτοί. Επίσης σε συνθήκες πανδημίας πέρασαν 2 ν/σ που αφορούσαν τη σχολική ζωή και την Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και η ΑΣΓΜΕ δεν έγινε καν δεκτή στις αντίστοιχες συζητήσεις στη Βουλή στις ακροάσεις φορέων για να εκθέσει τις απόψεις της, ως είθισται τόσα χρόνια.

Η πρόθεση της Κυβέρνησης για να αλλοιωθεί το περιεχόμενο της δράσης των Οργανώσεων Γονέων φαίνεται και από τις εξαγγελίες της για την ηλεκτρονική πλατφόρμα e parents μέσω της οποίας, πέρα από την επικοινωνία του  γονέα με το σχολείο από απόσταση και όχι δια ζώσης,  θέλει να μετατρέψει την οργανωμένη έκφραση των γονιών και των Συλλόγων Γονέων, απλά σε ομάδες συζήτησης και προβληματισμού που θα ασχολούνται με την εξεύρεση χορηγιών για τα σχολεία, καλύπτοντας την έλλειψη της κρατικής χρηματοδότησης. Αυτά που διαβουλεύεται το Υπ. Παιδείας θα βρουν απέναντι του χιλιάδες γονείς μέσα από τη μαζική δράση Συλλόγων Γονέων, των Ενώσεων, των Ομοσπονδιών και της ΑΣΓΜΕ.  Οι γονείς έχουν τις δικές τους οργανώνεις και μέσα από αυτές αγωνίζονται, διεκδικούν, συζητούν, αντιπαρατίθενται και προβάλλουν τα αιτήματα τους για τη μόρφωση και τις ανάγκες των μαθητών. Οι γονείς δε θα γίνουν ούτε χορηγοί της δημόσιας εκπαίδευσης, ούτε μεσάζοντες χορηγών για  να καλύψουν τα κενά που έχει το δημόσιο σχολείο.

Η ΑΣΓΜΕ έχει επανειλημμένα εκφράσει τις συλλογικά επεξεργασμένες θέσεις της (συλλογικές αποφάσεις ΔΣ και Συνεδρίων) στα ΜΜΕ (κανάλια, εφημερίδες, ηλεκτρονικός τύπος, ραδιόφωνο). Χρειάζεται με ευθύνη των Ομοσπονδιών και των Ενώσεων οι θέσεις αυτές να προβάλλονται και από τα τοπικά μέσα, ειδικά σε περιοχές της χώρας που δεν υπάρχουν Ομοσπονδίες. Αντίστοιχα εκτιμάμε θετικά την προβολή από την ΑΣΓΜΕ των θέσεων και των δράσεων, Ενώσεων σε περιοχές της χώρας που δεν υπάρχει Ομοσπονδία, ώστε να υπάρχει ενιαία εικόνα και πείρα από όλη τη χώρα για τη δράση των Οργανώσεων Γονέων.  Χρειάζεται με ευθύνη των Ομοσπονδιών και των Ενώσεων οι ανακοινώσεις της ΑΣΓΜΕ να φτάνουν σε κάθε Σύλλογο Γονέων σε κάθε σχολείο. Είναι ανάγκη να μικρύνει η απόσταση ενημέρωσης μεταξύ ΑΣΓΜΕ και γονιών σε κάθε σχολείο της χώρας με ευθύνη των Ενώσεων Γονέων.

             Όλο αυτό διάστημα ως ΑΣΓΜΕ ήρθαμε σε επαφή με εκπαιδευτικούς ώστε να συζητήσουμε τον προβληματισμό μας για το περιεχόμενο της μόρφωσης των μαθητών. Έγινε συνάντηση με την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ) εκφράζοντας από κοινού τον προβληματισμό μας για την ανάγκη ενιαίας αξιολόγησης των μαθητών δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων. Η ΑΣΓΜΕ συντάσσεται με την ανακοίνωση της ΟΙΛΕ που συνυπογράφουν δεκάδες Εργατικά Κέντρα. Συμπαρασταθήκαμε στα δίκαια αιτήματα εκπαιδευτικών Ξένων Γλωσσών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με τη θέση μας για την επιλογή 2ης Ξένης Γλώσσας στο Δημοτικό. Κινητοποιηθήκαμε μαζί με καθηγητές των Εικαστικών μαθημάτων και το ΕΕΤΕ για την διατήρηση των εικαστικών μαθημάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Πήραμε θέση ενάντια στην κατάργηση μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών απο το πρόγραμμα σπουδών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Χρειάζεται καλύτερα σε τοπικό επίπεδο Ομοσπονδίες και Ενώσεις να εκφράζουν τα κοινά αιτήματα γονιών – εκπαιδευτικών- μαθητών  μέσα από κοινές πρωτοβουλίες.

Οι παρεμβάσεις της ΑΣΓΜΕ (ανακοινώσεις, ΜΜΕ) έφεραν αποτελέσματα. Οι παρεμβάσεις αυτές είναι αποτέλεσμα μαζικών κινητοποιήσεων όλου του προηγούμενου διαστήματος που έχουν ενισχύσει  την επιρροή των Οργανώσεων Γονέων. Η Κυβέρνηση έλαβε υπ όψη τη θέση μας για να ολοκληρωθούν πιο νωρίς τα μαθήματα στη Γ Λυκείου μπροστά στις Πανελλήνιες εξετάσεις ώστε να υπάρχει το αναγκαίο χρονικό κενό για την «καραντίνα» μαθητών ώστε να μη χαθεί η δυνατότητα συμμετοχής στις εξετάσεις. Η Κυβέρνηση μέσα σε 3ημέρες απέσυρε την απόφαση της για μη επιλογή ουσιαστικά ξένης γλώσσας στο Δημοτικό κάτω από την αντίδραση της ΑΣΓΜΕ, παρεμβάσεις Ομοσπονδιών και Ενώσεων μαζί με εκπαιδευτικούς.

Για τις εκλογικές διαδικασίες

Η αδικαιολόγητη καθυστέρηση της Κυβέρνησης να δοθεί απάντηση στο αίτημα μας (κατάθεση γραπτού αιτήματος στο Υπ. Παιδείας από τις 13/4/2021, συνάντηση με ΓΓ Πρωτοβάθμιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Κόπτση στις 27/5/2021, διαβεβαίωση από Υπ. Παιδείας ότι θα έχει δοθεί απάντηση έως 4/6/2021) για παράταση στα ΔΣ των Οργανώσεων μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς και μεταφορά των εκλογικών διαδικασιών στο νέο σχολικό έτος, πρακτικά σημαίνει ότι όλες οι εκλογικές διαδικασίες μετατίθενται για τη νέα σχολική χρονιά. Μας ενδιαφέρει από τώρα οι Σύλλογοι να προετοιμάσουν τις εκλογικές διαδικασίες ώστε από Σεπτέμβρη να εξασφαλιστεί η μεγαλύτερη δυνατή μαζικότητα. Οι εκλογικές διαδικασίες να συνδυαστούν με αγωνιστικές κινητοποιήσεις για το κάθε πρόβλημα σε κάθε σχολείο. Δυνατές και αποτελεσματικές Οργανώσεις Γονέων  σημαίνει πρώτα από όλα μαζικοί Σύλλογοι Γονέων σε κάθε σχολείο σε κάθε γωνιά της χώρας.

Ως ΑΣΓΜΕ καλούμε όλες τις Οργανώσεις Γονέων να πραγματοποιήσουν τις εκλογικές τους διαδικασίες τη νέα σχολική χρονιά, ακόμα και αν έκαναν φέτος, ώστε να μπορούν να νομιμοποιηθούν και να συμμετέχουν χωρίς πρόβλημα σε Ενώσεις και Ομοσπονδίες, στο Σχολικό Συμβούλιο, στις Σχολικές Επιτροπές των Δήμων. Οι εκλογικές διαδικασίες σε όλη τη χώρα πρέπει να γίνονται ενιαία και με ίδια κριτήρια ώστε να υπάρχει και ενιαίο εκλογικό μέτρο από όλους τους Συλλόγους προς τις Ενώσεις και αντίστοιχα από Ενώσεις και Ομοσπονδίες προς την ΑΣΓΜΕ.

Με ευθύνη της ΑΣΓΜΕ να βγουν «Οδηγίες για τις εκλογές» πριν το Σεπτέμβρη προς όλους τους Συλλόγους Γονέων. Επίσης να εντείνουμε τις διαδικασίες για τη διεύρυνση της ΑΣΓΜΕ ώστε μέχρι το τέλος της επόμενης σχολικής χρονιάς που θα γίνει το εκλογοαπολιγιστικό Συνέδριο της ΑΣΓΜΕ να συμμετέχουν νέες Ομοσπονδίες. Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς η ΑΣΓΜΕ να διοργανώσει νέο κύκλο συσκέψεων με Ενώσεις από περιοχές όπου δεν υπάρχει Ομοσπονδία.

Προγραμματισμός

  • να εκδοθεί ανακοίνωση για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις
  • να εκδοθεί ανακοίνωση μετά τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων σε συνάρτηση με τον αριθμό εισακτέων
  • να εκδοθεί ανακοίνωση για την μετατροπή σχολείων σε πρότυπα και πειραματικά και τις αντιδράσεις που έχουν εκφραστεί από Οργανώνεις Γονέων
  • να εκδοθεί ανακοίνωση για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ως «ανοιχτή επιστολή προς τους γονείς»
  • να γίνει προγραμματισμός για θεματικές συσκέψεις με βάση τα τοπικά προβλήματα με Ενώσεις σε περιοχές που δεν υπάρχει Ομοσπονδία με τη συμβολή της ΑΣΓΜΕ
  • οι Ομοσπονδίες μέλη της ΑΣΓΜΕ να οργανώσουν θεματικές εκδηλώσεις για να προβληθούν τα τοπικά προβλήματα

APOFASI στο ΔΣ της ΑΣΓΜΕ_ΙΟΥΝΙΟΣ2021