Απόφαση της συνεδρίαση του ΔΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Κρήτης στις 4/7/2021

Άλλη μια σχολική χρονιά τελείωσε κάτω από πολλές αντίξοες συνθήκες, καθώς η πανδημία έφερε απότομες αλλαγές στον τρόπο ζωής μας. Η συνεχής εναλλαγή «άνοιξε – κλείσε» των σχολείων, όλο αυτό το χρόνο, ανέδειξε την πολιτική επιλογή της κυβέρνησης να μην πάρει ουσιαστικά μέτρα ώστε να μπορεί να τα κρατήσει ανοιχτά, μέτρα που το γονεϊκό, εκπαιδευτικό και μαθητικό κίνημα έθεσαν ως αιτήματα από πολύ νωρίς και με πάρα πολλές παρεμβάσεις για τη μείωση των μαθητών ανά τμήμα με εύρεση νέων χώρων για την αραίωση των τμημάτων ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός, την πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικών, με βάση τις νέες αυξημένες ανάγκες, ώστε να μην υπάρχει κανένα κενό, τις μόνιμες καθαρίστριες, τόσες ώστε να καλύπτουν όλες τις απαραίτητες νέες απαιτήσεις της δύσκολης δουλειάς τους, τα επαναλαμβανόμενα δωρεάν προληπτικά τεστ σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, τα επιπλέον μέτρα για τη μεταφορά των μαθητών.

Η σχολική κοινότητα έμεινε ουσιαστικά ανοχύρωτη και ως «αποτελεσματικό» μέτρο προκρίθηκε τελικά το πολύμηνο κλείσιμο των σχολείων και η μαθησιακή διαδικασία μέσω της τηλεκπαίδευσης, που όξυνε την ανισοτιμία των μαθητών, την ίδια στιγμή που η παρατεταμένη απουσία τους από τη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, έχει διαμορφώσει σοβαρά μαθησιακά κενά και ψυχοκοινωνικά προβλήματα.

Όλο αυτό το διάστημα το Υπουργείο Παιδείας προσπαθούσε να δημιουργήσει μια ψεύτικη εικόνα κανονικής λειτουργίας του σχολείου, ότι γίνεται πλήρης διδασκαλία της διδακτέας ύλης, άρα και η αξιολόγηση – βαθμολόγηση των μαθητών δεν θα διαφοροποιηθεί, κλείνοντας τα αυτιά στα αιτήματα των γονέων για παράταση του τετραμήνου, πραγματική κάλυψη της ύλης δια ζώσης, αξιολόγηση των μαθητών μετά την επιστροφή τους στην τάξη, αναπροσαρμογή της ύλης ανά τάξη και μείωση της εξεταστέας ύλης.

Επιπλέον, το Υπουργείο Παιδείας δεν έκανε τίποτα για τη διασφάλιση των αναγκαίων όρων λειτουργίας των μονάδων Ειδικής Αγωγής, που τις κράτησε ανοιχτές από την αρχή της σχολικής χρονιάς μέχρι το τέλος. Αντίθετα, άφησε τα πάντα στο φιλότιμο των εκπαιδευτικών και στην ευθύνη των γονέων. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, σε σχολεία με πολυπληθή τμήματα και μικρούς χώρους, το άγχος ο φόβος και η ανασφάλεια να κυριαρχεί στους εργαζόμενους, ενώ αρκετοί γονείς που τα παιδιά τους έχουν σοβαρές αναπηρίες να μην τα στείλουν καθόλου στο σχολείο.

Μέσα σε αυτό το κλίμα του φόβου και της ανασφάλειας η κυβέρνηση βρήκε ευκολότερο έδαφος με τα σχολεία κλειστά για να φέρει την έκθεση Πισσαρίδη, ένα ακόμα μνημόνιο που ανοίγει ολόκληρη την ομπρέλα των σχεδιασμών για την εκπαίδευση στην Ελλάδα με βάση τις εντολές της ΕΕ, συνεχίζοντας επάξια το έργο των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Το τελευταίο νομοσχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση για να ψηφιστεί κατακαλόκαιρο, για μια ακόμα φορά με σχολεία κλειστά, τέταρτο κατά σειρά αυτής της κυβέρνησης, επιχειρεί ένα μεγάλο χτύπημα στο περιεχόμενο του σχολείου, εστιάζοντας στα ζητήματα της λεγόμενης «αυτονομίας» της σχολικής μονάδας και της «αξιολόγησης» των εκπαιδευτικών.

Για εμάς τους γονείς αυτό το νομοσχέδιο σημαίνει ακόμα μεγαλύτερη υποχρηματοδότηση για την παιδεία, άρα πιο ακριβό σχολείο για τα παιδιά μας, κατηγοριοποίηση των σχολείων και ένταση των ταξικών φραγμών. Συγκεκριμένα με την αυτονομία των σχολικών μονάδων κάθε σχολείο θα πρέπει να αναζητά χρηματοδότες για να λειτουργήσει, οι οποίοι θα έχουν λόγο και στο περιεχόμενο της μόρφωσης. Άρα δεν θα έχουν όλα τα σχολεία τις ίδιες δυνατότητες για να επιβιώσουν και θα κλείνουν. Θα δημιουργηθούν σχολεία πολλών ταχυτήτων με διαφορετικές υποδομές και περιεχόμενο. Σε αυτό θα συμβάλλει και το λεγόμενο πολλαπλό βιβλίο στην ίδια πάντα ύλη αλλά με διαφορετικό βαθμό εμβάθυνσης, παραδειγμάτων , ασκήσεων, κλπ. Αυτονομία ακόμα σημαίνει λιγότερες ευθύνες για το κράτος, ευθύνες που για μια ακόμα φορά θα τις πετάξει σε εμάς τους γονείς και στους εκπαιδευτικούς. Το σχολείο θα γίνει μια επιχείρηση όπου οι γονείς θα είναι οι πελάτες με δωρεές και χορηγίες, ώστε να κάνουν το σχολείο τους ελκυστικό για την αξιοποίησή του σε εμπορικές δράσεις που θα φέρνουν χρήμα στο σχολείο γιατί μόνο έτσι θα μπορεί να επιβιώσει!

Γι εμάς τους γονείς αξιολόγηση του εκπαιδευτικού σημαίνει κατάργηση του σπουδαίου παιδαγωγικού του ρόλου, αφού θα τον αναγκάζει να λέει σε όλα «ναι», να σκύβει το κεφάλι σε καθετί αντιδραστικό που γίνεται σε βάρος των παιδιών μας, να κυνηγάει χορηγούς σε ένα σχολείο που δεν του δίνει καμία υποστήριξη και καμία δυνατότητα να διδάξει με στόχο την ολόπλευρη μόρφωση και καλλιέργεια των μαθητών. Αντίθετα θα τον επαινεί όταν δεν θα φέρνει καμία αντίρρηση, όταν θα διαχωρίζει τους μαθητές του, όταν θα εφαρμόζει τα εργαστήρια δεξιοτήτων της ημιμάθειας και της αποσπασματικότητας.

Καμία αξιολόγηση δεν μπορεί να έρθει ως εργαλείο βελτίωσης σε ένα σχολείο που είναι τραγικά υποβαθμισμένο με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων μέχρι τώρα, σε ένα σχολείο που είναι αντιδραστικό στο περιεχόμενό του και διδάσκει με βάση την ανάπτυξη δεξιοτήτων που δεν αναπτύσσουν την ολόπλευρη μόρφωση και κριτική σκέψη στους μαθητές, σε ένα σχολείο που εντείνει συνεχώς τους ταξικούς φραγμούς. Αντίθετα οποιαδήποτε αξιολόγηση σε αυτό το σχολείο έρχεται να ελέγξει πόσο καλά υλοποιείται όλο το αντιδραστικό πλέγμα που έχει εδώ και χρόνια αποφασίσει η ΕΕ και ο ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση στην Ελλάδα.

Η δράση της Ομοσπονδίας τη σχ. χρονιά 2020-2021

Στο πλαίσιο των αποφάσεων της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης της Ομοσπονδίας πήραμε μια σειρά από πρωτοβουλίες μαζί με ενώσεις και συλλόγους γονέων, αναδεικνύοντας  ζητήματα όπως : τα μέτρα για ασφαλή λειτουργία των σχολείων, την υποστελέχωση, τα κτιριακά προβλήματα, τα δίκαια αιτήματα των μαθητικών κινητοποιήσεων, τα προβλήματα της τηλεκπαίδευσης, κλπ.

Συγκεκριμένα, η σχολική χρονιά ξεκίνησε στις 13 του Σεπτέμβρη με σειρά πολλών και σοβαρών προβλημάτων και στα σχολεία του νησιού μας, που αναπόφευκτα οδήγησαν στο αναγκαίο κλείσιμο των σχολείων 2 μήνες μετά. Στο πρώτο δίμηνο των ανοιχτών σχολείων ιεραρχήσαμε στη δράση μας τη διεκδίκηση αιτημάτων που αφορούσαν στην υγεία των μαθητών μέσα στα σχολεία, όπως τη μείωση των τμημάτων ανά τμήμα, την πρόσληψη καθαριστριών ανάλογα με τις ανάγκες, τον εξοπλισμό σε είδη απολύμανσης, τη διεξαγωγή δωρεάν τεστ για τον ιό κλπ., ενώ εστιάσαμε και στη διεξαγωγή εκλογών σε συλλόγους, όπου αυτό ήταν εφικτό. Με το κλείσιμο των σχολείων το Νοέμβριο, οργανώσαμε παρεμβάσεις που αφορούσαν την τηλεκπαίδευση και άλλα προβλήματα των σχολείων.

Από την αρχή της σχολικής χρονιάς:

·         Κάναμε παρέμβαση για τον αποχαρακτηρισμό από δυσπρόσιτα σχολεία της Κρήτης, όπως  το Δημοτικό Σχολείο του Έλους Κισσάμου, Δημοτικό Σχολείο Βοριζίων και Καμαρών Ηρακλείου κ.α., που έτσι υποβαθμίστηκαν ακόμα περισσότερο.

·         Συμμετείχαμε στην κινητοποίηση του σωματείου ΠΑΓΝΗ στην 7η ΥΠΕ διεκδικώντας μέτρα προστασίας της υγείας μας και της υγείας των παιδιών μας.

·         Στηρίξαμε το δύσκολο, αλλά δίκαιο αγώνα των παιδιών μας για ασφαλή σχολεία μέσα στην πανδημία.

·         Συμμετείχαμε στην Παράσταση Διαμαρτυρίας στην 7η ΥΠΕ μαζί με τον Σύλλογο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου, διεκδικώντας την πραγματοποίηση δωρεάν τεστ σε όλους τους μαθητές.

·         Στείλαμε υπόμνημα στο υπουργείο για την κάλυψη των αναγκών όλων των μαθητών του νησιού μας στην τηλεκπαίδευση, αλλά και την προετοιμασία των σχολείων για ασφαλές άνοιγμα.

·         Συμμετείχαμε στις κινητοποιήσεις που διοργανώθηκαν ανά νομό, την ημέρα δράσης ενάντια στο νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση.

·         Πήραμε αποφάσεις για κινητοποιήσεις που την Πανελλαδική Ημέρα Δράσης για τα σχολεία, διεκδικώντας ασφαλή ανοιχτά σχολεία, μέτρα για την αντιμετώπιση όλων των συνεπειών που έχει επιφέρει η πανδημία στα παιδιά μας.

·         Κάναμε παρέμβαση για να αποσύρει το Υπουργείο την εγκύκλιο για την επιλογή της Β΄ ξένης γλώσσας στο Δημοτικό.

·         Πετύχαμε τη λήξη του σχολικού έτους νωρίτερα για τη Γ Λυκείου μετά από παρέμβαση στην ΑΣΓΜΕ και σχετικό υπόμνημα της ΑΣΓΜΕ προς το Υπουργείο.

·         Στηρίξαμε τις ενώσεις και τους συλλόγους γονέων που μας απευθύνθηκαν  σε πρωτοβουλίες που πήραν για σοβαρά προβλήματα που ανέδειξαν.

·         Πολύ σημαντική είναι η δημιουργία της Ένωσης Αποκόρωνα, με τη βοήθεια και στήριξη της Ομοσπονδίας.

 

Προγραμματισμός δράσης της Ομοσπονδίας το επόμενο διάστημα

Αν και βρισκόμαστε μέσα στο Καλοκαίρι δεν πρέπει να εφησυχάζουμε.  Οι επιπτώσεις της πανδημίας στους μαθητές είναι ήδη τραγικές και η παρέμβασή μας αυτό το διάστημα θα βάλει τους όρους διεκδίκησης αιτημάτων για την επόμενη σχολική χρονιά. Ζητήματα όπως οι μαζικοί μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών, η αναπροσαρμογή της ύλης σε όλες τις τάξεις το επόμενο σχολικό έτος, η υλοποίηση ενισχυτικής διδασκαλίας από τον Σεπτέμβρη, τα απαραίτητα μέτρα προστασίας των μαθητών που δεν έχουν υλοποιηθεί, αλλά και η επίλυση των χρόνιων προβλημάτων στην εκπαίδευση που εδώ και χρόνια αναδεικνύουμε, πρέπει να είναι στην άμεση διεκδίκησή μας.

Το επόμενο διάστημα επιδιώκουμε να ανοίξει η συζήτηση στις ενώσεις και τους συλλόγους γονέων για:

·         Τις αντιδραστικές ρυθμίσεις του ν/σ και την οργάνωση της απάντησης του γονεϊκού κινήματος. Σε αυτή την κατεύθυνση πρόκειται να γίνουν μέσα στο καλοκαίρι ενημερωτικές συσκέψεις της Ομοσπονδίας σε κάθε νομό με ενώσεις και συλλόγους γονέων.

·         Την υλοποίηση της 2χρονης προσχολικής αγωγής που στους περισσότερους Δήμους υλοποιείται σε κοντέινερ στις αυλές σχολείων και σε υπάρχουσες αίθουσες Δημοτικών. Η Ομοσπονδία μαζί με ενώσεις και συλλόγους γονέων θα οργανώσει παρεμβάσεις στους αρμόδιους φορείς με κύριο αίτημα σχέδιο κατασκευής νέων νηπιαγωγείων από τους δήμους που να καλύπτει τις ανάγκες, με κρατική χρηματοδότηση (όχι ΣΔΙΤ) και με την συμβολή των Τεχνικών Προγραμμάτων των Περιφερειών. Η τοποθέτηση των κοντέινερς πρέπει να είναι ένα προσωρινό μέτρο και να μην εξαντληθούν τα 4+2 χρόνια που ορίζει ο νόμος.

·         Την επικαιροποίηση του υπομνήματος της Ομοσπονδίας για τη σχολική στέγη και τον εμπλουτισμό του με τα ζητήματα που ανέδειξε η πανδημία, ώστε να οργανωθούν παρεμβάσεις από κοινού με τις ενώσεις και τους συλλόγους γονέων στους δήμους, με σκοπό να βρεθούν ουσιαστικές λύσεις για τα πολλά και σοβαρά προβλήματα που γιγαντώνονται στα σχολεία.

Για τις εκλογικές διαδικασίες

Μετά από συνάντηση της ΑΣΓΜΕ με το Υπουργείο Παιδείας για το ζήτημα των εκλογών τη φετινή χρονιά που υπήρξε η ειδική κατάσταση της πανδημίας, η Κυβέρνησης κατέθεσε τροπολογία σε νομοσχέδιο του Υπ. Εσωτερικών και συγκεκριμένα με το άρθρο 8 προβλέπεται «ειδικώς για τους συλλόγους γονέων των μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που έχουν συγκροτηθεί και λειτουργούν σύμφωνα άρθρο 53 του ν. 1566/1985 (Α’ 167), παράταση θητείας μέχρι την 31η10.2021». Η παρούσα τροπολογία δίνει τη δυνατότητα σε όλες τις Οργανώσεις Γονέων να πραγματοποιήσουν τις εκλογικές τους διαδικασίες τη νέα σχολική χρονιά 2021-2022.

Η Ομοσπονδία θα πραγματοποιήσει φέτος (2020-2021) την Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση χωρίς εκλογικές διαδικασίες στα τέλη του Καλοκαιριού. Την επόμενη σχ. χρονιά (2021-2022) θα πραγματοποιηθούν εκλογές κατ’ εξαίρεση λόγω της πανδημίας (με βάση την απόφαση του υπουργείου). Σύμφωνα με τους νόμους 1566/1985, 2621/1998 και 4415/2016 οι εκλογικές διαδικασίες στις υπερκείμενες Οργανώσεις Γονέων έπονται των εκλογών των Συλλόγων Γονέων ώστε να έχει διαμορφωθεί εκλογικό σώμα με βάση την αντιπροσωπευτικότητα που ορίζουν οι νόμοι. Επομένως, με βάση και την πρόταση της ΑΣΓΜΕ οι εκλογές της Ομοσπονδίας για το έτος 2021-2022 θα πρέπει να πραγματοποιηθούν μέχρι τις 30/4/2022. Τέλος εκλογική χρονιά θα είναι και η μεθεπόμενη, δηλ. το 2022-2023, ώστε να εναρμονιστούμε με τον ισχύοντα νόμο.

Απόφαση της συνεδρίαση του ΔΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Κρήτης στις 4