ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΣ ΑΣΓΜΕ: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΔΡΑΣΗΣ στην ΕΝΑΡΞΗ της ΝΕΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ

Βρισκόμαστε στην έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, έχοντας ως εφόδιο στη δράση μας τις αποφάσεις του Συνεδρίου της ΑΣΓΜΕ που καλούμαστε να υλοποιήσουμε όλο το επόμενο διάστημα. Είναι σημαντικό οι αποφάσεις του Συνεδρίου μας και το πλαίσιο πάλης μας να φτάσει από τις Ομοσπονδίες σε κάθε Ένωση Γονέων και σε κάθε Σύλλογο Γονέων.

Με ευθύνη των Ομοσπονδιών πρέπει να διοργανωθούν πλατιές συσκέψεις με Ενώσεις και Συλλόγους για να συζητηθούν οι Αποφάσεις του Συνεδρίου μας, αλλά και οι εξελίξεις με το άνοιγμα των σχολείων.

Α. Μπροστά στην έναρξη των σχολείων ως γονείς έχουμε να αντιμετωπίσουμε πολλά ζητήματα που κάνουν ακόμα πιο δύσκολη την ποιότητα της εκπαίδευσης των παιδιών μας.

Η ακρίβεια, οι χαμηλοί  μισθοί, η ανεργία, η εκτίναξη της τιμής του ρεύματος παράλληλα με το υψηλό κόστος για τα σχολικά είδη, κάνουν τους γονείς να προβληματίζονται ακόμα περισσότερο. Είναι σημαντικό οι διεκδικήσεις μας να έχουν ως βασικό άξονα ότι εμείς οι γονείς δεν ανεχόμαστε να βάζουμε το χέρι στην τσέπη για τη μόρφωση του παιδιού μας, για τη λειτουργία των σχολείων, για όλα αυτά που οφείλει να παρέχει οργανωμένα και δωρεάν το κράτος.

Οι αυξήσεις στο ρεύμα και στο πετρέλαιο θα επηρεάσουν αντικειμενικά και τη λειτουργία των σχολείων. Οι χρόνιες περικοπές στη χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών μπορεί να οδηγήσει σε σχολεία χωρίς επαρκής θέρμανση ή ακόμα και σε διακοπές ρεύματος σε σχολεία που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στους υψηλούς λογαριασμούς (πρόσφατο παράδειγμα σε σχολεία της περιοχής του Πειραιά λίγο πριν τις εξετάσεις). Είναι επιτακτικό οι Οργανώσεις των Γονέων να θέσουν το αίτημα για γενναία χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών ώστε να λειτουργούν με πλήρη υλικοτεχνική υποδομή τα σχολεία. Οι προθέσεις της Κυβέρνησης για μείωση χρηματοδότησης και προσωπικού αν τα σχολεία δε μειώσουν κατά 10% το ενεργειακό τους κόστος το 2023, δείχνει τις προθέσεις τους. Οι δικές μας ανάγκες και οι ανάγκες των παιδιών μας για ζεστά, ασφαλή, καθαρά σχολεία δεν μπαίνουν στο ζύγι των αντοχών της κερδοφορίας των ομίλων της ενέργειας.  Καμιά ανοχή σε περικοπές χρημάτων από τα σχολεία.

Παράλληλα οι γονείς αγωνιούν ακόμα περισσότερο βλέποντας τα ανεπαρκή μέτρα για την υγιεινή και ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών για το covid-19 με την έναρξη των σχολείων. Η Κυβέρνηση για άλλη μια χρονιά μετατοπίζει την πρόληψη και την ευθύνη στους μαθητές και τις οικογένειες τους, πλέον δε χορηγεί ούτε τακτά και προγραμματισμένα δωρεάν τεστ στη σχολική κοινότητα. Οι Οργανώσεις Γονέων έχουμε όλο το προηγούμενο διάστημα διαμορφώσει ολοκληρωμένο πλαίσιο αιτημάτων με βασικό άξονα την κρατική ευθύνη για δωρεάν και τακτό έλεγχο της διασποράς του covid στη σχολική κοινότητα. Τα αιτήματα μας παραμένουν στο ακέραιο.

Β. Το νέο πλαίσιο λειτουργίας των σχολείων

Η Κυβέρνηση συνεχίζει την υλοποίηση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στη λειτουργία των σχολείων. Ήδη με την Τράπεζα Θεμάτων και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής φάνηκαν οι αρνητικές επιπτώσεις στη μαθησιακή διαδικασία. Χιλιάδες μαθητές δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στις εξετάσεις με την Τράπεζα Θεμάτων γιατί υπήρχαν θέματα που ποτέ δε διδάχτηκαν λόγω της αδιοριστίας εκπαιδευτικών. Χιλιάδες μαθητές ενώ έγραψαν καλά στις Πανελλήνιες, δε μπόρεσαν να περάσουν σε σχολές της επιλογής τους, λόγω του «κόφτη» της ΕΒΕ. Οι γονείς απαιτούμε την κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων, την κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.

Τις «κούφιες» εξαγγελίες από την Κυβέρνηση για αναβάθμιση του ολοήμερου σχολείου με τη διεύρυνση του απλά μέχρι τις 5:30μμ για το 50% των σχολείων σε πορισμένες περιοχές, τις διαψεύδει η ίδια η καθημερινότητά των σχολείων. Σημασία δεν έχουν οι ώρες λειτουργίας του ολοήμερου, αλλά οι όροι λειτουργίας του. Απαιτούμε την  επιστροφή του σταθερού-μόνιμου δασκάλου στο ολοήμερο, που κατάργησε η προηγούμενη Κυβέρνηση και διατηρεί η σημερινή, υποβαθμίζοντας έτσι την σταθερή παιδαγωγική σχέση και την ουσιαστική μελέτη στο ολοήμερο. Απαιτούμε σίτιση, σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους με ευθύνη του Κράτους. Απαιτούμε πλήρης κάλυψη του ολοήμερου με όλες τις απαραίτητες ειδικότητές για την ολοκληρωμένη ψυχοκοινωνική στήριξη των μαθητών.

Όπως αναλυτικά συζητήσαμε και στο Συνέδριο της ΑΣΓΜΕ, ήδη υλοποιούνται τα αντιδραστικά νομοθετήματα  του «νέου σχολείου». Το σχολείο γίνεται όλο και πιο αποσπασματικό σε γνώση, ενώ οι εξαγγελίες για «αυτόνομο σχολείο» έχουν αντίκτυπο στην τσέπη των γονιών. Είναι ανάγκη μέσα από ενημερωτικές εκδηλώσεις οι γονείς να ενημερωθούν από Ομοσπονδίες, Ενώσεις και Συλλόγους Γονέων για το περιεχόμενο των αλλαγών. Να επιμείνουμε στη βάση των αποφάσεων του Συνεδρίου μας στην ενημέρωση των γονιών.

Βασικό πρόβλημα με το “πρώτο κουδούνι” παραμένει η έλλειψη σε επαρκές και μόνιμο διδακτικό προσωπικό. Παρά τα πανηγύρια της Κυβέρνησης για  διορισμούς και  προσλήψεις, η ίδια  η πραγματικότητα είναι πολύ μακριά ακόμα και και με τους δικούς τους όρους (πχ 25αρια τμήματα), πόσο μάλλον και από τις πραγματικές ανάγκες με βάση τις διεκδικήσεις γονιών και εκπαιδευτικών για αραίωση τμημάτων (15αρια τμήματα). Χαρακτηριστικά στα Χανιά και μόνο στην Α/θμια στις 12/9 η χρονιά ξεκινά με 226 κενά, από τα οποία τα 127 είναι στην Παράλληλη στήριξη, με ότι αυτό σημαίνει για τα παιδιά που χρήζουν ειδικής επιστημονικής στήριξης και τις προηγούμενες χρονιές φοιτούσαν υποτίθεται σε συνθήκες «εξ αποστάσεως εκπαίδευσης». Είναι χρέος κάθε Συλλόγου Γονέων να έχει πλήρη εικόνα των κενών στο σχολείο του και άμεσα να οργανώσει κινητοποιήσεις και παραστάσεις διαμαρτυρίας στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Να μην αποδεχτούμε η έλλειψη εκπαιδευτικών να καλύπτεται με συγχωνεύσεις τμημάτων και με υπεράριθμα τμήματα σε μαθητές.

Γ. Το διεκδικητικό μας πλαίσιο με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.

Είναι σημαντικό να μην υποτιμηθεί κανένα μικρό ή μεγάλο πρόβλημα, όπως αυτό εκφράζεται σε κάθε περιοχή της χώρας ή σε κάθε σχολείο. Από κοινού γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί να προτάξουμε τις δικές μας ανάγκες για δημόσια, δωρεάν, ενιαία μόρφωση σε καθαρά και ασφαλή σχολεία.

Διεκδικούμε με ευθύνη της Κυβέρνησης, του Υπ. Παιδείας, των Περιφερειών και των Δήμων:

  • Αύξηση στη χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών ώστε να αντιμετωπιστεί το αυξημένο κόστος λειτουργίας των σχολείων (θέρμανση, ρεύμα, ΔΕΚΟ, υλικοτεχνική υποδομή). Καμιά οικονομική επιβάρυνση των γονιών για τη λειτουργία των σχολείων.
  • Κατάργηση ΦΠΑ στις ΔΕΚΟ που επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τη λειτουργία των σχολείων και στερεί πόρους από τις υλικοτεχνικές υποδομές.
  • Κατάργηση του ΦΠΑ στα σχολικά είδη.
  • Διεύρυνση του προγράμματος των σχολικών γευμάτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης
  • Εξασφάλιση της δωρεάν μεταφοράς των μαθητών στο σχολείο με ευθύνη των Περιφερειών.
  • Μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών. Κανένα εκπαιδευτικό κενό με το «πρώτο κουδούνι».
  • Εξασφάλιση μόνιμου προσωπικού καθαριότητας πλήρους εργασίας σε κάθε σχολείο. Εξασφάλιση όλου του απαραίτητου βοηθητικού σχολικού προσωπικού (φύλακες, σχολικοί τροχονόμοι, τραπεζοκόμοι, επιστάτες, κ.α).
  • Κανένα σχολείο χωρίς σχολικό ιατρό και νοσηλευτή, χωρίς σχολικό ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό. Δημιουργία σχολιατρικής υπηρεσίας.
  • Κανένας μαθητής χωρίς κάλυψη παράλληλης στήριξης.
  • Πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία.
  • Μόνιμος δάσκαλος σε κάθε ολοήμερο τμήμα για την εξασφάλιση της σταθερής παιδαγωγικής σχέσης και μελέτης των μαθητών.
  • Δωρεάν προγράμματα αθλητικής και πολιτιστικής δράσης στα σχολεία τις απογευματινές ώρες.
  • Κεντρικό πανελλαδικό σχέδιο για ανέγερση σύγχρονων νέων σχολείων. Αραίωση των μαθητών στα τμήματα. Κανένα σχολικό Τμήμα με πάνω από 15 μαθητές. Κατάργηση τώρα κάθε τάξης container.
  • Κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
  • Μαζικά δωρεάν επαναλαμβανόμενα test για τον covid στη σχολική κοινότητα με ευθύνη του ΕΟΔΥ και του κράτους. Καμία επιβάρυνση των γονιών για την υγεία των παιδιών μας.

Το διεκδικητικό μας πλαίσιο πρέπει να φτάσει με ευθύνη Ομοσπονδιών και Ενώσεων σε κάθε Σύλλογο Γονέων σε κάθε γονιό. Πέρα από την ανακοίνωση της ΑΣΓΜΕ (που φτιάχτηκε και για τύπωμα από τους Συλλόγους) να δούμε και προπαγανδιστικό υλικό, μικρές αφίσες για τα σχολεία, υλικά για ΜΚΔ που θα αναδεικνύουν τα αιτήματα. Να αναδειχθούν στο site της ΑΣΓΜΕ ώστε να είναι άμεσα αξιοποιήσιμα  από κάθε Ένωση και Σύλλογο. 

Δ. Προγραμματισμός δράσης

  1. Ήδη έχει αποσταλεί, για πολλοστή φορά, αίτημα για συνάντηση της ΑΣΓΜΕ με την Υπ. Παιδείας και την πολιτική ηγεσία του Υπ. Παιδείας μπροστά στην έναρξη της σχολικής χρονιάς. Μέχρι σήμερα, δυστυχώς ποτέ η Υπουργός δεν έχει συναντήσει την ΑΣΓΜΕ και δεν έχει ακούσει τα αιτήματα και τις ανησυχίες των γονιών.
  2. Να διαμορφωθεί κείμενο προς το Υπουργείο Παιδείας – υλοποιώντας της Απόφαση του Συνεδρίου της ΑΣΓΜΕ – για νομοθετική ρύθμιση για την αλλαγή για το 1/3 στις αρχαιρεσίες των Συλλόγων Γονέων.
  3. Να εκδοθεί αναλυτικό κείμενο της ΑΣΓΜΕ για τις εκλογές στους Συλλόγου Γονέων για τη φετινή σχολική χρονιά.
  4. Να οργανωθούν άμεσα  συσκέψεις μέσω zoom με Ενώσεις  από τα  νησιά του Ιονίου για προγραμματισμό ΓΣ ιδρυτικής Ομοσπονδίας. Να προχωρήσουμε σε συσκέψεις με Συλλόγους Στερεάς κ Ένωση Χαλκίδας, με τις Ενώσεις  Βόλου και Λάρισας για τη λειτυργία της Ομοσπονδίας Θεσσαλίας, με την Ένωση Καλαμάτας και τις Ενώσεις που υπάρχουν στην Πελοπόννησο. Να οργανωθεί σύσκεψη μέσω zoom με Ενώσεις από το Αιγαίο (Ρόδος, Σύρος, Ικαρία, Μυτιλήνη, κ.α.).
  5. Η ΑΣΓΜΕ να δει προγραμματισμένα σε επόμενο ΔΣ ολοκληρωμένο πλαίσιο πάλης και προτάσεις για την Ειδική Αγωγή.
  6. Να σταλεί υπόμνημα στο Υπ. Παιδείας για τα σχολικά γεύματα και τη διεύρυνσή τους σε όλες τις σχολικές βαθμίδες.

ΑΠΟΦΑΣΗ απο ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ με βάση την ΕΙΣΗΓΗΣΗ_ ΔΣ ΑΣΓΜΕ_ΣΕΠΤ_22