ΕΙΣΗΓΗΣΗ-ΑΠΟΦΑΣΗ του από 20-1-2024 Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΣΓΜΕ

Το ΔΣ της ΑΣΓΜΕ συνεδριάζει εν μέσω έντονων εξελίξεων στο χώρο της εκπαίδευσης, με στόχο να καθορίσουμε

  • την εκτίμηση της δράσης με βάση τις αποφάσεις του Συνεδρίου της ΑΣΓΜΕ
  • τη στάση των Οργανώσεων Γονέων μπροστά στα νέα νομοσχέδια
  • τον προγραμματισμό της δράση μας

Εξετάζουμε τη δράση μας και τον προγραμματισμό μας με βάση τα όνειρα και απαιτήσεις των μαθητών και γονιών στη βάση των σύγχρονων μορφωτικών αναγκών για όλα τα παιδιά. Και έτσι πρέπει να συμβαίνει, γιατί μιλάμε για το ζήτημα της μόρφωσης και του μέλλοντος των παιδιών μας.

Συνεδριάζουμε σε μια περίοδο που χιλιάδες μαθητές δεν μπορούν να θεωρούν κανονικότητα τις εικόνες των χιλιάδων σκοτωμένων παιδιών στην Παλαιστίνη, ως αποτέλεσμα της επιθετικής πολιτικής του Ισραήλ με τις πλάτες των ΗΠΑ και ΕΕ. Εκτιμάμε ότι σωστά Ομοσπονδίες και δεκάδες Ενώσεις στη χώρα έχουν πάρει πρωτοβουλίες καταδικάζοντας την επιθετικότητα του Ισραήλ, την εμπλοκή της χώρας μας στο αιματοκύλισμα.

Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΜΕ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Η καθημερινότητα που βιώνουμε στη σχολική ζωή απαιτεί αγωνιστική ετοιμότητα και αγωνιστικές πρωτοβουλίες σε όλο το φάσμα των Οργανώσεων Γονέων.

Η δημοσιονομική πειθαρχία αφήνει ήδη πιο έντονα τα σημάδια της και για τα ζητήματα της εκπαίδευσης. Γι’ αυτό απαιτείται, κάθε Ομοσπονδία, κάθε Ένωση, κάθε Σύλλογος Γονέων, να συνειδητοποιήσει ότι περνάμε σε μια νέα κατάσταση η οποία είναι σοβαρό ενδεχόμενο να χτυπήσει ακόμα πιο έντονα τα σχολεία μας.

Α/ ήδη με τουλάχιστον 20.000 κενά ξεκίνησε η σχολική χρονιά, σε βάρος των μορφωτικών αναγκών των μαθητών. Κενά σε εκπαιδευτικούς παραμένουν ακόμα και μετά τη Γ φάση των προσλήψεων αναπληρωτών. Το στοιχείο αυτό σηματοδοτεί τη συνέχιση και ένταση της πολιτικής που αντιμετωπίζει σαν κόστος τις ανάγκες των μαθητών, το δικαίωμα χιλιάδων εκπαιδευτικών σε μόνιμη και σταθερή δουλειά, που συνδέεται άμεσα με τα μορφωτικά δικαιώματα, με τους όρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Η έλλειψη εκπαιδευτικών οδηγεί σε συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων και την Κυβέρνηση κυνικά να ομολογεί ότι “δεν είναι κακό να παραπατάνε μερικά χιλιόμετρα τα παιδιά για να πάνε σχολείο, αφού το συνιστά και ο ΠΟΕ να περπάτα ο άνθρωπος για την υγεία του”. Αυτή την ομολογία πρέπει πραγματικά οι Οργανώσεις Γονέων να την κάνουν σημείο αναφοράς για την αντιπαράθεση σε ότι σχετίζεται με τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών σε όλη την επικράτεια της χώρας.

Β/ πολύ σοβαρά είναι, παραμένουν και διαιωνίζονται τα προβλήματα με τις σχολικές υποδομές. Πρόκειται για κατάσταση που συνεχώς συσσωρεύεται. Η χρηματοδότηση, ακόμα και αν μένει πάνω-κάτω στα ίδια, χειροτερεύει την κατάσταση. Χαρακτηριστικά, πάνω από 9.000 σχολεία που έχουν χτιστεί την περίοδο 1960 – 1985 και δεν έχει γίνει ποτέ προσεισμικός έλεγχος. Σχολεία που είναι επικίνδυνα για τα παιδιά μας, αφού η συντήρηση και οι επισκευές τους θεωρούνται κόστος για το κράτος και τις κυβερνήσεις. Δεν μπορούμε να ανεχτούμε ως καθημερινότητα σχολεία που πέφτουν ταβάνια, που σκάνε καλοριφέρ, χωρίς θέρμανση, με υπόγειες αίθουσες, με μαθητές στοιβαγμένους σε container.

Οι μεγάλες κουβέντες περί «αναβάθμισης του εκπαιδευτικού έργου»,     «βελτίωσης      των       σχολείων», «ψηφιακού μετασχηματισμού» δεν μπορούν πια να κοροϊδέψουν κανέναν, αφού όλοι μας γνωρίζουμε από πρώτο χέρι την πραγματική κατάσταση που επικρατεί μέσα στα σχολεία. Αυτό που επιδιώκουν είναι να κάνουν το σχολείο «οικονομικά ανεξάρτητο» – και πλήρως εξαρτημένο από την τσέπη των γονιών – και τη μόρφωση αποσπασματική, διασπώντας τον ενιαίο χαρακτήρα της, κατηγοριοποιώντας σχολεία, εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Η κυβέρνηση της ΝΔ και το Υπουργείο Παιδείας πατάει στο νομοθετικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί από τις προηγούμενες Κυβερνήσεις και επιδιώκει να θέσει στο επίκεντρο ορισμένα ζητήματα καθημερινότητας και δυσλειτουργιών, προβάλλοντας τα ως αυτονόητες επιλογές για τον δήθεν εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης. Ουσιαστικά συνεχίζει ακόμα πιο επιθετικά τις μεταρρυθμίσεις με γνώμονα το “κόστος -όφελος” και την αποδέσμευση του κράτους από βασικές οικονομικές ευθύνες για την μόρφωση της νέας γενιάς, μετακινώντας το βάρος στους γονείς.

Αυτά θα υπηρετήσουν

  • Η πρόθεση αλλαγών στον χώρο της προσχολικής αγωγής που μένει να δούμε πώς θα εκφραστεί (ενιαιοποίηση δομών, εποπτεία προγράμματος από το Υπουργείο Παιδείας, κτλ).
  • Η διακήρυξη για νόμο στην Ειδική Αγωγή.
  • Ο νόμος πλαίσιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
  • Η έμφαση στις δεξιότητες σε όλο το μήκος και το πλάτος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Η συζήτηση για το εθνικό απολυτήριο στο Λύκειο.
  • Τα βήματα προς την διαφοροποιημένη λειτουργία του σχολείου με την “ελεύθερη επιλογή σχολείου” από τους γονείς και στο έδαφος όλων των προηγούμενων νόμων που έχουν ψηφιστεί.
  • Οι παρεμβάσεις για τη σχολική στέγη.
  • Η παράκαμψη του άρθρου 16 για τα πανεπιστήμια και το άνοιγμα της δυνατότητας για ίδρυση μη κρατικών μέσω συνεργειών με ξένα πανεπιστήμια στη βάση του άρθρου 28 του Συντάγματος.

Το πλέγμα που διαμορφώνεται από το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο και τις προγραμματικές προθέσεις της κυβέρνησης δεν είναι δεδομένο ότι είναι γνωστό στους γονείς, ούτε φυσικά είναι δεδομένο ότι ο κόσμος γνωρίζει και το πώς τοποθετείται η ΑΣΓΜΕ, ποια είναι τα σημεία στα οποία ασκεί κριτική αλλά και τι προτείνει. Από αυτή την άποψη, ξεχωρίζουμε την ανάγκη να επανερχόμαστε συχνά σε ζητήματα που ενδεχομένως είναι γνωστά σε γονείς που δραστηριοποιούνται χρόνια τώρα σε ΔΣ Ενώσεων ή Ομοσπονδιών, αλλά άγνωστα στη μεγάλη πλειοψηφία, ειδικά αν λάβουμε υπόψη ότι το δυναμικό των Συλλόγων Γονέων συνεχώς ανανεώνεται.

Το γεγονός ότι οι επόμενες εκλογικές διαδικασίες θα γίνουν την επόμενη σχολική χρονιά και ότι επέρχεται μια κανονικότητα στους Συλλόγους Γονέων, θεωρούμε ως ΔΣ της ΑΣΓΜΕ ότι μπορούμε φέτος, ανάλογα και με τις εξελίξεις, να φωτίζουμε αυτές τις πλευρές με καλά σχεδιασμένες εκδηλώσεις και ενημερωτικές πρωτοβουλίες.

Εκτιμάμε θετικά ότι όλο το προηγούμενο διάστημα οι Ομοσπονδίες, Ενώσεις και εκατοντάδες Σύλλογοι Γονέων έχουν αναδείξει με τη δράση τους, με κινητοποιήσεις , με ενημερώσεις , με ανακοινώσεις και εκδηλώσεις όλα τα ζητήματα που απασχολούν γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Χουν παρθεί σημαντικές πρωτοβουλίες για συγχωνεύσεις σχολείων και υποβαθμίσεις, για εκπαιδευτικά κενά, για τα κτιριακά προβλήματα, για τα προβλήματα στην Ειδική Αγωγή, για τα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά σχολεία, για τις σχολικές μεταφορές. Είναι πλέον κοινός τόπος πως ότι έχει κερδηθεί από την αρχή της σχολικής χρονιάς, έχει κερδηθεί κάτω από τις κινητοποιήσεις γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών.

Εκτιμάμε ότι δεν υπήρξε ζήτημα της εκπαίδευσης, κεντικά ή όπως διαμορφώνεται ανά περιοχή, ακόμα και εκεί που δεν υπάρχει ακόμα Ομοσπονδία Γονέων που οι Οργανώσεις Γονέων δεν έδωσαν τον τόνο των εξελίξεων. Η ΑΣΓΜΕ ενημέρωσε, διαφώτισε, διαμόρφωσε πλαίσιο πάλης και είχε στενή συνεργασία με Ομοσπονδίες, Ενώσεις και Συλλόγους σε όλη τη χώρα.

Έχοντας ήδη διαμορφωμένο πλαίσιο διεκδικήσεων από το Συνέδριο μας, ως ΑΣΓΜΕ να επιμείνουμε το πλαίσιο αυτό να γίνει κτήμα των Ομοσπονδιών και Ενώσεων σε όλη τη χώρα, διαμορφώνοντας και τις προϋποθέσεις για διεύρυνση της ίδιας της ΑΣΓΜΕ με νέες Ομοσπονδίες (πχ Πελοπόννησος) και για μαζικοποίηση των Οργανώσεων Γονέων.

Ως ΑΣΓΜΕ μένουμε σταθερά στην αρχή: ότι όσο το αγαθό της εκπαίδευσης δεν εξασφαλίζεται δημόσια, δωρεάν καθολικά για όλα τα παιδιά, εμείς οι γονείς θα είμαστε στην πρώτη γραμμή των αγώνων για τη μόρφωση που δικαιούνται τα παιδιά μας

Ως βασικό στοιχείο που κρατάμε από τη δράση μας δεν είναι μόνο ότι δεν υποταχθήκαμε στις δυσκολίες, αλλά ως ΑΣΓΜΕ παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις, λαμβάνουμε διαρκώς πρωτοβουλίες, κρατάμε ενημερωμένους τους γονείς με ανακοινώσεις και παρεμβάσεις, αναδείχνουμε τα αιτήματά μας με παρεμβάσεις και στον τύπο. Το κύριο είναι ότι σε δύσκολες συνθήκες η ΑΣΓΜΕ είναι στήριγμα με τη δράση και τον διεκδικητικό προσανατολισμό για χιλιάδες γονείς, δίνοντας διαρκώς τον τόνο της ανάγκης μαζικής συμμετοχής στο Σύλλογο Γονέων που είναι και η καρδιά του γονεϊκού κινήματος.

ΕΝΙΣΧΥΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΙΚΟ ΜΑΣ ΠΛΑΙΣΙΟ

Οργανωμένα μέσα από τα Όργανα των Γονέων, μαζί με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές διεκδικούμε ουσιαστικά μέτρα για να αντιμετωπιστούν οι κοινωνικές και μορφωτικές ανισότητες :

Το ζήτημα των σχολικών υποδομών που αναδείχθηκε ότι είναι φλέγον. Χωρίς να υπερβάλλουμε, μπορούμε να πιστώσουμε και στην παρέμβαση του κινήματος ότι αυτό το ζήτημα μπήκε ψηλά στην επικαιρότητα. Η κυβέρνηση δέχτηκε πίεση. Σήμερα γίνεται φανερό ότι χωρίς σχεδιασμό επίλυσής του δεν μπορεί να προχωρήσει ουσιαστικά και με ασφάλεια η εκπαιδευτική διαδικασία.

Δεν είναι μόνο η παλαιότητα των σχολικών κτιρίων, η ανυπαρξία αντισεισμικού ελέγχου που με στοιχεία καταγράφονται. Είναι ακόμα η επιδείνωση των όρων αυτών με τις συνεχόμενες παρεμβάσεις για αύξηση των μαθητών ανά τάξη, είναι οι απαράδεκτες ρυθμίσεις του ΣΥΡΙΖΑ -που προφανώς παραμένουν γιατί το κράτος έχει συνέχεια- για κοντέινερ για νήπια και προνήπια σε Γυμνάσια και Λύκεια.

Εφιστούμε την προσοχή και καλούμε τις Ενώσεις να βοηθήσουν τους Συλλόγους Γονέων ώστε εκείνοι να απαιτήσουν για κάθε σχολικό συγκρότημα να υπάρχει: πιστοποιητικό καταλληλότητας για χρήση σχολικού χώρου, πιστοποιητικό πυρασφάλειας, έλεγχο ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων και συντήρηση λέβητα με τα αντίστοιχα πιστοποιητικά. Όλες οι εργασίες να γίνονται εκτός σχολικού ωραρίου.

Θέτουμε στο επίκεντρο και προσανατολίζουμε τις διεκδικήσεις μας και προς τους φορείς της Τοπικής Διοίκησης, συνολικότερα. Με ευθύνη των Ομοσπονδιών και των Ενώσεων μπορούμε να ξεκινήσουμε μια αναλυτική καταγραφή των αναγκών και των προβλημάτων της σχολικής στέγης. Σε αυτή τη φάση μπορούν να αξιοποιηθούν και τα υλικά της ημερίδας της ΑΣΓΜΕ, ως τροφή για παραπέρα μελέτη. (http://www.asgme.gr/2019/04/ylika-tis-imeridas-tis-asgme-gia-ti-scholiki-stegi/).