Θέματα ημερήσιας διάταξης
- Ενημέρωση για το τι έγινε στο διάστημα ανάμεσα στα Δ.Σ
Εισαγωγικά
Βρισκόμαστε εν’ αναμονή του κλεισίματος της 2ης αξιολόγησης κάτι που μόνο θετικό γεγονός δεν μπορεί να θεωρηθεί για τις λαϊκές οικογένειες με βάση τα νέα αντιλαϊκά μέτρα που θα την συνοδεύουν και θα έρθουν να προστεθούν σε όλα εκείνα που εφαρμόζονται τα τελευταία χρόνια και έχουν οδηγήσει τους εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους, τους ανέργους και τα άλλα λαϊκά στρώματα σε τραγικά αδιέξοδα.
Και στον χώρο της εκπαίδευσης οι συζητήσεις που γίνονται, οι δημόσιες παρεμβάσεις και τοποθετήσεις στελεχών του Υπουργείου Παιδείας, η κατάθεση διάφορων τροπολογιών στη Βουλή αλλά και μια σειρά γεγονότα που έλαβαν χώρα το προηγούμενο διάστημα μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι εξυφαίνεται ένας νέος κύκλος αλλαγών στην εκπαίδευση όπου μας ανησυχούν ιδιαίτερα γιατί όχι μόνο δεν λαμβάνουν υπόψη τις σημερινές σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας ούτε φυσικά το πλαίσιο των αιτημάτων μας αλλά κινούνται ξεκάθαρα σε κατευθύνσεις που πηγάζουν από αναδιαρθρώσεις που προωθούν τόσο η Ε.Ε όσο και ο ΟΟΣΑ.
- Προώθηση γενικότερων αναδιαρθρώσεων στην Παιδεία
Η «Έκθεση παρακολούθησης της Εκπαίδευσης και της Κατάρτισης του 2016» για την Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα ζητήματα που θέτει αφορούν όλη τη γκάμα της εκπαίδευσης. Δηλαδή το περιεχόμενο της σχολικής γνώσης και των σπουδών σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ , την παραπέρα επιτάχυνση της λειτουργίας με όρους επιχειρηματικούς και την πιο στενή σύνδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την αγορά, τη διαμόρφωση ενός νέου τοπίου στη σχολική εκπαίδευση, όπου τα σχολεία θα λειτουργούν με διαφορετικές ταχύτητες γιατί θα αξιολογούνται, ανάμεσα στα άλλα και με βάση την απόδοση των μαθητών.
Επίσης στην ετήσια έκθεση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ), η οποία είχε κατατεθεί στη βουλή προτείνονται μια σειρά ρυθμίσεις για τους εκπαιδευτικούς, αλλά και οι πάγιες προτάσεις του ΟΟΣΑ για «αξιολόγηση», ενίσχυση της «αυτονομίας» των σχολικών μονάδων και διαφοροποίηση των μαθημάτων τους.
Σε μια περίοδο λοιπόν που η κυβέρνηση ανοίγει την ατζέντα των αναδιαρθρώσεων, ο ΣΕΒ παρεμβαίνει με προτάσεις που αφορούν τη δομή, τη διοίκηση, τη χρηματοδότηση, το περιεχόμενο του σχολείου κ. ά. Με «12 προτάσεις πολιτικής για το ελληνικό σχολείο» που δημοσιοποίησε, ο ΣΕΒ «εκλαϊκεύει» τις αξιώσεις των επιχειρήσεων για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Η κοινή στρατηγική γραμμή ανάμεσα σε αυτά που προτείνει ο ΟΟΣΑ και στις προτάσεις που αποτυπώνει ο ΣΕΒ στην αναφορά του, φυσικά δεν ξαφνιάζει κανέναν, αφού πρόκειται για αποτύπωση των κυρίαρχων επιλογών του κεφαλαίου για την Εκπαίδευση. Δεν πρέπει να ξεφύγει της προσοχής μας, όμως, ότι και τα μέχρι τώρα πεπραγμένα της κυβέρνησης, όπως και άλλοι διακηρυγμένοι της στόχοι, που αποτυπώνονται στα πορίσματα του περσινού κυβερνητικού διαλόγου για την Παιδεία, κινούνται επίσης στην ίδια στρατηγική. Και φυσικά, όταν συναντιέται με τον ΟΟΣΑ και τον ΣΕΒ η κυβέρνηση, συναντιέται και με τη ΝΔ, η οποία επιχειρεί να εμφανιστεί ως πιο γνήσιος και αποτελεσματικός διαχειριστής προς όφελος του κεφαλαίου.
- Για την πρόταση αναμόρφωσης του Λυκείου
Κατά κύριο λόγο αναφέρεται περισσότερο στο ζήτημα της πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση όπου το τελευταίο διάστημα δίνονται συνεχόμενες συνεντεύξεις από τον Υπουργό Παιδείας, ο οποίος αξιοποιώντας παθογένειες του σημερινού συστήματος προσπαθεί να προετοιμάσει το έδαφος ώστε να αποδεχθεί η σχολική κοινότητα τις αλλαγές που επικεντρώνονται στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου και οδηγούν σε ένα ακόμη πιο σκληρό σύστημα πρόσβασης.
Συγκεκριμένα το πόρισμα της Επιτροπής Διαλόγου αναφορικά με το Λύκειο μιλούσε για διετές Λύκειο, με 6 συνολικά μαθήματα, τα 4 από τα οποία θα επιλέγονται από τους μαθητές ανάλογα με τις σχολές των ΑΕΙ που τους ενδιαφέρουν. Παράλληλα προέβλεπε εξετάσεις πανελλαδικού τύπου, με τράπεζα θεμάτων και στις δύο τάξεις του Λυκείου και επιπλέον εκπόνηση μιας σειράς εργασιών οι οποίες επίσης θα βαθμολογούνται και θα μετρούν μαζί με τους βαθμούς των διετών εξετάσεων στο Εθνικό Απολυτήριο του αποφοίτου και άρα στις δυνατότητες που θα του ανοίγονται για πρόσβαση στα ΑΕΙ.
Ουσιαστικά περιγράφει ένα διετές Λύκειο που παύει και επισήμως να είναι σχολείο γενικής Παιδείας, «φροντιστηριοποιείται» και υποτάσσεται αποκλειστικά στην προετοιμασία για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Επιπλέον αυξάνει τον ανταγωνισμό και τις εξεταστικές διαδικασίες πανελλαδικού τύπου, πολύ περισσότερο απ’ ότι σήμερα κι αυτός είναι παράγοντας που θα σπρώξει στην αύξηση της παραπαιδείας.
Το γενικό σχέδιο που κατάθεσε το ΙΕΠ στην ΕΜΥ λέει ότι στη 1η Λυκείου θα έχουμε κοινό κορμό μαθημάτων σε ΓΕ.Λ και ΕΠΑ.Λ, στη Β’ Λυκείου ισχυρό κορμό υποχρεωτικών μαθημάτων και στη Γ’ Λυκείου ελάχιστα υποχρεωτικά μαθήματα.
Ουσιαστικά δηλαδή σαν τάση έχουμε τη συρρίκνωση της Γενικής Παιδείας προς τις τελευταίες τάξεις του Λυκείου.
Το κείμενο φυσικά δηλώσαμε ότι δεν μας βρίσκει σύμφωνους και ότι η δική μας αντίληψη για την αναβάθμιση του Λυκείου είναι διαφορετική.
Θεωρούμε ότι το σχολείο πρέπει να είναι Ενιαίο από την αρχή μέχρι το τέλος 12χρονο Υποχρεωτικό, Δημόσιο και Δωρεάν.
Η Γενική Παιδεία που είναι η βάση για να μπορούν να ανταποκριθούν οι νέοι στις σημερινές απαιτήσεις της ζωής όλο και περισσότερο αποστεώνεται.
Χρειάζεται επαγρύπνηση γιατί πολλές αλλαγές που γίνονται στην εκπαίδευση εμφανίζονται σαν τομές στο εκπαιδευτικό σύστημα και στη πράξη αποδεικνύονται είτε αντιλαϊκές-αντιδραστικές είτε κούφια λόγια.
- Για τις μεθοδεύσεις στην Ειδική Αγωγή
Τη στιγμή που οι κυβερνήσεις – η σημερινή και οι προηγούμενες – όλα αυτά τα χρόνια έχουν «φροντίσει» να είναι σχεδόν ανύπαρκτες οι κρατικές δομές και υπηρεσίες στο χώρο της Ειδικής Αγωγής, η κυβέρνηση δρομολόγησε νέα ρύθμιση για το πλαίσιο λειτουργίας και τον τρόπο αποπληρωμής των ιδιωτικών δομών Ειδικής Αγωγής και Αποκατάστασης, με πραγματικό στόχο οι υπηρεσίες αυτές να «κοστίζουν» λιγότερο στο κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία, με την επιβολή «κόφτη» στα σχετικά κρατικά κονδύλια. Όχι μόνο επιβάλλουν κόφτη αλλά σχεδιάζουν μείωση του κονδυλίου του ΕΟΠΥΥ για την Ειδική Αγωγή κατά 25 εκατ. ευρώ όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, αυτοαπασχολούμενοι και γονείς οι οποίοι θα πληρώσουν τις συνέπειες.
- Άλλες ενέργειες της κυβέρνησης όχι χρονολογικά τοποθετημένες
- 1. Μετάθεση ενδοσχολικών εξετάσεων πριν τις Πανελλαδικές
Δείτε αντίστοιχο Δελτίο Τύπου ΑΣΓΜΕ για την μετάθεση των εξετάσεων και Δελτίο Τύπου για την συνάντηση με τον Γ.Γ του Υπουργείου Παιδείας.
- 2. Κατάργηση επαναληπτικών εξετάσεων
Η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας ότι θα διεξαχθούν, τελικά, επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις τον Σεπτέμβρη για τα παιδιά που αρρωσταίνουν στην κανονική διάρκεια των εξετάσεων, είναι μια κατάκτηση που ήρθε αποκλειστικά από τους αγώνες, τις κινητοποιήσεις των μαθητών για το θέμα αυτό. Είναι πέρα για πέρα ξεκάθαρο ότι η κυβέρνηση είχε πρόθεση να καταργήσει τις επαναληπτικές εξετάσεις και αναγκάστηκε να κάνει ελιγμό κάτω από το βάρος των κινητοποιήσεων. Να θυμίσουμε εδώ ότι μέχρι πρόπερσι στις πανελλαδικές εξετάσεις ίσχυε το παλιό σύστημα που περιελάμβανε επαναληπτικές εξετάσεις, ενώ πέρσι και πάλι ίσχυσαν οι επαναληπτικές εξετάσεις καθώς ακολουθήθηκε ένα μεταβατικό στάδιο, όπου οι υποψήφιοι μπορούσαν να διαλέξουν να δώσουν εξετάσεις είτε με το παλιό είτε με το νέο σύστημα. Ήταν γνωστό και νομοθετημένο ότι από φέτος θα ίσχυε ο νόμος Αρβανιτόπουλου στον οποίο δεν προβλέπονταν επαναληπτικές εξετάσεις και η κυβέρνηση μπορεί να έκανε μικροαλλαγές σε λεπτομέρειες αυτού του νόμου, ωστόσο δεν επανέφερε τη δυνατότητα των επαναληπτικών εξετάσεων. Από τα παραπάνω και μόνο, γίνεται φανερό ότι στις προθέσεις της κυβέρνησης δεν ήταν η διεξαγωγή των επαναληπτικών εξετάσεων.
Στη συνάντηση με τον Γ.Γ μας ανέφερε ότι οι μαθητές θα επαναλαμβάνουν το σύνολο των μαθημάτων και όχι μόνο το μάθημα που δεν εξετάστηκαν λόγω προβλήματος υγείας.
- 3. Ανακοίνωση μείωσης αριθμού εισακτέων στο και πέντε.
Μετά την ανακοίνωση του Υπουργείου παιδείας για τον αριθμό των εισακτέων στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, πέρα από τις δικαιολογημένες αντιδράσεις των γονιών που τα παιδιά τους δίνουν Πανελλαδικές εξετάσεις και έμαθαν για τον αριθμό των εισακτέων πολύ καθυστερημένα, ξεκίνησε και μια συζήτηση γύρω απ’ αυτό το θέμα που δεν ασχολήθηκε βέβαια με την ουσία του.
Η συζήτηση περιστράφηκε κατά κύριο λόγο στις τεχνικές αυξομειώσεις των θέσεων σε κάθε τμήμα και άφησε απ’ έξω τα κριτήρια με τα οποία αυτές αποφασίζονται στο κοινωνικό-οικονομικό σύστημα που έχουμε. Δηλαδή κριτήρια που υπαγορεύονται από τις ανάγκες των επιχειρήσεων σε επιστημονικό και εργατικό δυναμικό και μάλιστα μόνο σε κλάδους και τομείς της οικονομίας που υπάρχουν προοπτικές κερδοφορίας. Άρα δεν υπάρχει το κριτήριο της ικανοποίησης των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.
Επίσης μιλάνε για άγχος και ανταγωνισμό μεταξύ των παιδιών χωρίς να αναφέρουν τίποτα για τις ελλείψεις των εκπαιδευτικών ακόμα και σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, για την πρόσθετη διδακτική στήριξη που δεν πραγματοποιήθηκε και για την 2η και 3η ανάθεση των εκπαιδευτικών που τους υποχρεώνει να κάνουν μαθήματα εκτός του δικού τους επιστημονικού πεδίου.
Επίσης δείτε Δελτίο Τύπου
- 4. Μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας
Η κυβέρνηση με τις οδηγίες που έδωσε για την υλοποίηση του σχεδίου «Μεταλυκειακό έτος – Τάξη Μαθητείας», κάνει ένα ακόμη βήμα στην κατεύθυνση εφαρμογής της «μαθητείας» στα ΕΠΑΛ μετατρέποντας τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία σε μεσάζοντες των επιχειρήσεων.
- Θεματική Βδομάδα
Μέσα από τη θεματική βδομάδα με τίτλο ¨Σώμα και ταυτότητα» το Υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να παρέμβει γύρω από ζητήματα διαμόρφωσης συνείδησης και στάσης ζωής. Κατά την βδομάδα που κάθε σχολείο θα επιλέξει πότε ακριβώς θα τη κάνει, εντός του σχολικού χρόνου, οι 300.000 μαθητές των Γυμνασίων θα αποτελέσουν το «κοινό» μιας μεγάλης σε έκταση και περιεχόμενο ιδεολογικής παρέμβασης γύρω από σύγχρονα και επίκαιρα θέματα που προβληματίζουν, αγγίζουν τους νέους σε αυτές τις ηλικίες.
- Εκπαίδευση για τα προσφυγόπουλα
Με βάση την ενημέρωση του Γ.Γ του Υπουργείου Παιδείας (30/4) έχει καλυφθεί το 95% των προσφυγόπουλων στα κέντρα φιλοξενίας και μέχρι την Τρίτη 4/4 θα καλυφθεί το 100%. Όσον αφορά τα προσφυγόπουλα των πόλεων την ευθύνη έχει η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ και εκεί υπάρχει πρόβλημα λόγω του ότι οι οικογένειες αυτές μετακινούνται συνεχώς. Παραδέχθηκε την καθυστέρηση υλοποίησης του συγκεκριμένου προγράμματος που είχε σαν αποτέλεσμα αντιδραστικές και ρατσιστικές συμπεριφορές.
- Ομολογία συνέχισης της αδιοριστίας
Το Υπουργείο Παιδείας στην εισηγητική έκθεση τροπολογίας που κατέθεσε σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την πρόσληψη αναπληρωτών, ξεκαθαρίζει ότι … «οι ισχύοντες δημοσιονομικοί περιορισμοί καθιστούν αδύνατο κατά το χρονικό διάστημα 2017-2018 και 2018-2019 τον διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Με την ίδια τροπολογία η κυβέρνηση κωδικοποιεί την υφιστάμενη νομοθεσία και για την Ειδική Αγωγή από το 2008 έως το 2016, επιβεβαιώνοντας την εφαρμογή όλων εκείνων των άρθρων που έχουν επιφέρει καταστροφικές συνέπειες στην εκπαίδευση των παιδιών ΑμΕΑ και στην καταπάτηση των δικαιωμάτων των Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής.
Απαιτούμε :
- Απόσυρση της τροπολογίας
- Κατάργηση του αντιδραστικού νομοθετικού πλαισίου στην Ειδική Αγωγή.
- Μαζικούς μόνιμους διορισμούς.
- Ανταλλαγή απόψεων και προτάσεις για τα θέματα που πρέπει αναφέρονται στην εισήγηση του Δ.Σ προς το εκλογοαπολογιστικό συνέδριο της ΑΣΓΜΕ.
Αρχές Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί το Εκλογοαπολογιστικό Συνέδριο της ΑΣΓΜΕ άρα χρειάζεται να προετοιμαστούν τα θέματα της εισήγησης.
- Ενημέρωση για την συνάντηση με το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας
Πραγματοποιήθηκε 30-03-2017 με τον Κύριο Παντή Γ.Γ του Υπουργείου Παιδείας. Δείτε Δελτίο Τύπου.
- Διάφορα θέματα
- Διεύρυνση ομοσπονδιών
- Ημερίδα σχολική στέγη
- ΑΦΜ Συλλόγων Γονέων – Πόθεν Εσχες
- Site της ΑΣΓΜΕ
- European Parents Association (Ευρωπαϊκή Ένωση Γονέων)
- Το επόμενο Δ.Σ θα πραγματοποιηθεί στις 17 Ιουνίου 2017 και το εκλογο-απολογιστικό συνέδριο προτείνεται να γίνει στις 9 Ιουλίου 2017.