Πως είναι διαμορφωμένη η κατάσταση σήμερα
Έχουν περάσει πάνω από 3 μήνες από το ξεκίνημα της καινούργιας σχολικής χρονιάς και τα προβλήματα στο χώρο της εκπαίδευσης παραμένουν πολλά και χωρίς ορίζοντα επίλυσης τα περισσότερα, διαμορφώνοντας μια εκρηκτική κατάσταση σε πολλές περιπτώσεις με άμεση επιβάρυνση στην εκπαιδευτική διαδικασία για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Ήδη από ότι φάνηκε και στη συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων (31/10/2019) η ηγεσία του Υπουργείου κινείται στο μοτίβο «του παραλάβαμε χάος». Η ηγεσία του Υπουργείου πατά στο ίδιο στρωμένο έδαφος της Κυβέρνησης του προηγούμενου Υπουργού κ. Γαβρόγλου, επιμένουν να τσακώνονται στα επιμέρους (για τους σημαιοφόρους, ή για την βάση 10, αριθμό διορισμών, αριθμό εισακτέων στην Τριτοβάθμια) προκειμένου να κρύψουν βεβαίως τη στρατηγική τους συμπόρευση και ταύτιση και για το Νέο Λύκειο υλοποιώντας τις κατευθύνσεις της ΕΕ για το σχολείο της αγοράς. Δηλαδή ένα εξετασιοκεντρικό σχολείο, βαθιά φροντιστηρικοιποιημένο και πλήρη «αποκεντρωμένο – αυτόνομο», με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση και το κράτος στις Περιφέρειες και τους Δήμους. Το άνοιγμα της συζήτησης για νέες παρεμβάσεις στο Λύκειο, με τράπεζα θεμάτων, με συνυπολογισμό του βαθμού και των τριών τάξεων του Λυκείου, με την έωλη επιχειρηματολογία περί “αναβάθμισης του Λυκείου” (όπως και ο προηγούμενος υπουργός παιδείας έλεγε), διαμορφώνει όρους για παραπέρα φροντιστηριοποίηση του Λυκείου και μετατροπή σε ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο.
Παρά τις εξαγγελίες της Υπουργού, την προσπάθεια για «διάλογο» και «συναίνεση» σε όλους τους τόνους η κατεύθυνση παραμένει η ίδια: το σχολείο σταδιακά να αποκεντρώνεται από το κεντρικό κράτος σε πόρους αλλά και στο περιεχόμενο της παρεχόμενης μόρφωσης. Τελικός αποδέκτης οι μαθητές με υποβαθμισμένη τη μόρφωση και οι γονείς με αναβαθμισμένη την οικονομική τους συμμετοχή στη μόρφωση των παιδιών μας.
Όταν η Υπουργός εξαγγέλλει «αξιολόγηση» της σχολικής μονάδας και ανοίγει τη συζήτηση για να λαμβάνεται υπόψη ως κριτήριο η βαθμολογία των μαθητών, τότε καταλαβαίνει κανείς ότι διαμορφώνεται το έδαφος για σχολεία πολλών ταχυτήτων που τελικά η ποιότητά τους θα καθορίζεται από την τσέπη των γονιών, από την κοινωνική καταγωγή των μαθητών. Είναι επικίνδυνες μεθοδεύσεις και δεν πρέπει να περάσουν!
Η Υπουργός σε όλους τους τόνους πρόβαλλε την ανάγκη διαλόγου, αλλά παρότι από τις 25/10/2019 που η ΑΣΓΜΕ έχει καταθέσει αίτημα συνάντησης μαζί της (αρ.πρωτ. 10878/25.10.2019) για ενημέρωση για τα προβλήματα στην εκπαίδευση, δεν έχουμε λάβει ακόμα απάντηση παρά τις συνεχείς ενοχλήσεις μας. Συνεχίζει η τακτική του προκατόχου της που ποτέ δε δέχτηκε συνάντηση με την ΑΣΓΜΕ.
Η καθημερινότητα στα σχολεία σήμερα 3 μήνες μετά την έναρξη των μαθημάτων δείχνει πως και η σημερινή Κυβέρνηση εννοεί την «κανονικότητα» στην εκπαίδευση.
Αυτή την στιγμή σε όλη τη Ελλάδα έχουμε :
- σημαντικές ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, ιδίως στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, γεγονός που επιτείνεται ακόμα περισσότερο από τη γενίκευση της 2ης και 3ης Ανάθεσης ακόμα και στην Γ’ Λυκείου (κατευθύνσεις). Πολλά τμήματα Ολοήμερου να είναι κλειστά ή καλύπτονται τα μισά παιδιά των σχολείων και αυτό κυρίως χάρη στην αυτοθυσία κάποιων εκπαιδευτικών
- στην Προσχολική αγωγή για τα Νηπιαγωγεία, η υποβαθμισμένη κτιριακή υποδομή τείνει να γίνει κανόνας. Τα παιδιά στοιβάζονται σε κάθε μορφής αίθουσα. Ακόμα υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς και βασικές υποδομές, ενώ στην πράξη καταργείται ο αριθμός των 22 παιδιών ανά τμήμα με την ανοχή του Υπουργείου.
- Έχει ουσιαστικά εγκαταλειφθεί η Παράλληλη Στήριξη στα παιδιά
με μαθησιακές δυσκολίες, καθώς οι διορισμένοι δάσκαλοι φτάνουν μόλις το 40% των υπαρχουσών αναγκών. Σήμερα έχουμε σχολεία όπου υπάρχουν 20 – 25 μαθητές με γνωματεύσεις για μαθησιακές δυσκολίες και δεν υπάρχουν Τμήματα ‘Ένταξης, εκπαιδευτικούς Παράλληλης Στήριξης ανά 2 ή 3 μαθητές. Επίσης για να λειτουργήσει ένα Τμήμα Ένταξης πλέον αρμόδιος να αποφασίζει είναι ο Δήμος (αν μπορεί να το στηρίξει οικονομικά) γεγονός που διασπά το ενιαίο της μόρφωσης προς όλα τα παιδιά και πλέον είναι υπόθεση αν «αντέχουν» τα οικονομικά του κάθε Δήμου, και ουσιαστικά το Υπ. Παιδείας «απαλλάσσεται» από άλλη μια δική του αρμοδιότητα. - υπάρχουν σημαντικά προβλήματα καθαριότητας και φύλαξης των σχολικών μονάδων, καθώς το υπάρχον προσωπικό δεν επαρκεί. Υπεράριθμα σχολεία με έναν εργαζόμενο στην καθαριότητα, με συμβάσεις έργου, καμία πρόβλεψη για την σίτιση σε ολοήμερα και νηπιαγωγεία. Με τον νέο αναπτυξιακό νόμο και το αρ. 73 “ανοίγει” η δυνατότητα στους Δήμους πλέον να χρησιμοποιήσουν ιδιωτικές εταιρίες για τα δημόσια κτίρια. Ανοίγει ο δρόμος στα σχολεία για εταιρίες security και συνεργεία καθαρισμού, υποβαθμίζοντας ουσιαστικά περισσότερο το δημόσιο σχολείο. Οι καθαρίστριες των σχολειών παραμένουν απλήρωτες και ανασφάλιστες για πολλούς μήνες. Συνολικότερα ως ΑΣΓΜΕ χρειάζεται να επικαιροποιήσουμε τις θέσεις μας για εργαζόμενους στο σχολείο που παίζουν σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του (καθαρίστριες, τραπεζοκόμοι, βοηθητικών καθηκόντων, σχολικοί τροχονόμοι, νοσηλευτές, κ.α.).
- το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών φέτος είναι ακόμα πιο οξυμένο με παιδιά της Ειδικής Αγωγής να μένουν σπίτι τους από το Σεπτέμβρη και τα Μουσικά Καλλιτεχνικά Σχολεία να έχουν ακόμα προβλήματα μεταφοράς εκτός από τα υπόλοιπα γενικά. Προβλήματα. Πολλοί μαθητές στην επαρχία ακόμα και σήμερα δεν πάνε όλες τις ημέρες στο σχολείο λόγω έλλειψης μεταφορικών μέσων και καθημερινού δρομολογίου. Ενδεικτικά αναφέρουμε σοβαρά προβλήματα από την αρχή της σχολικής χρονιάς για τα οποία λάβαμε ενημέρωση και ως ΑΣΓΜΕ έχουμε κάνει παρεμβάσεις στις αντίστοιχες Περιφέρειες (Μουσικό Περιστερίου εκτός μεταφοράς το 1/3 των μαθητών, Ειδικό Γυμνάσιο – Λύκειο Ιλίου 10 μαθητές δεν μεταφέρονται με αποτέλεσμα να μην πηγαίνουν καθημερινά σχολείο, έλλειψη μεταφοράς σε Δημοτικό και Νηπιαγωγεία στα Κύθηρα, έλλειψη μεταφοράς σε 3 χωριά της Ικαρίας),
- με αφορμή και το σεισμό του καλοκαιριού στην Αττική (7/2019), τον πρόσφατο σεισμό μεταξύ Κυθήρων και Κρήτης (10/2019), και τα πολλά προβλήματα που αναδείχτηκαν , επιβεβαιώνεται ότι δεν υπάρχει κανένα σχέδιο συντήρησης με αποτέλεσμα τα σχολικά κτίρια να εγκυμονούν κινδύνους (πολλαπλασιάζονται τα παραδείγματα πεσμένων σοβάδων). Δεν λαμβάνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο αντισεισμικής θωράκισης, με αποτέλεσμα να υπάρχει ακόμα και θανατηφόρος κίνδυνος σε έναν επικείμενο σεισμό.
- Τραγική υποστελέχωση των Ειδικών Σχολείων με σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό και ειδικότητες. Χιλιάδες οικογένειες είναι σε αδιέξοδο με πλήρη υποβάθμιση των σύγχρονων μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών με αναπηρία.
Τα οξυμένα προβλήματα έφεραν κινητοποιήσεις
Στη βάση των πολλών και οξυμένων προβλημάτων στην εκπαίδευση όλο το προηγούμενο διάστημα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς έως σήμερα έχουν γίνει αρκετές κινητοποιήσεις από Συλλόγους Γονέων, Ενώσεις και Ομοσπονδίες. Κινητοποιήσεις στο Υπουργείο, σε Περιφέρειες, σε Δήμους, αλλά και κεντρικές κινητοποιήσεις σε πολλές περιοχές. Ο όγκος των κινητοποιήσεων πανελλαδικά φανερώνει από τη μια τη διαχρονικότητα και τη συσσώρευση των προβλημάτων και από την άλλη ότι μέσα από μαζικές αγωνιστικές κινητοποιήσεις δόθηκαν λύσεις άμεσα σε πολλές περιπτώσεις. Εδώ φαίνεται και η δύναμη που έχει και μπορεί να έχει το οργανωμένο κίνημα των γονέων στη βάση των αποφάσεων των Συνεδρίων μας, των ΔΣ και των επεξεργασιών της ΑΣΓΜΕ. Σε πολλές περιπτώσεις με παρεμβάσεις σε Δ/νσεις Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καλύφθηκαν κενά σε εκπαιδευτικούς, ξεκίνησαν ολοήμερα, έγιναν παρεμβάσεις από Δήμους για κτιριακά προβλήματα, αναδείχθηκαν τα προβλήματα και οι αιτίες τους και βγήκαν «έξω από τους τέσσερις τοίχους» του κάθε σχολείου.
Σημαντικό είναι επίσης ότι είχαμε από Συλλόγους, Ενώσεις και Ομοσπονδίες, κινητοποιήσεις για θέματα που έχουν να κάνουν και με τη ζωή μαθητών και γονιών σε κάθε περιοχή. Γονείς, μαζί με μαθητές και εκπαιδευτικούς κινητοποιήθηκαν σε πολλές περιοχές για οξυμένα προβλήματα όπως η ίδρυση ΧΥΤΑ στη Δ. Αττική, η καρκινογόνος καύσης σκουπιδιών σε Θεσσαλονίκη και Βόλο, η έλλειψη αντιπλημμυρικών έργων.
Είναι σημαντικό να συνεχίσουμε στην ίδια κατεύθυνση με στόχο να μαζικοποιούνται οι κινητοποιήσεις των Οργανώσεων Γονέων και να ενισχύεται η συνεργασία με μαθητές και εκπαιδευτικούς.`Ως Δ.Σ της ΑΣΓΜΕ απαιτείται να εντείνουμε τις προσπάθειες μας και να διεκδικήσουμε λύση για ζητήματα που αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα συμμετοχής των γονιών στους Συλλόγους Γονέων.
Θεσμικές αλλαγές που εμποδίζουν την οργάνωση των γονιών
Α. ΑΦΜ και Σύλλογοι Γονέων
Η απόκτηση ΑΦΜ με την ίδρυση νέου Συλλόγου Γονέων ή με την τροποποίηση καταστατικού και η επιβολή προστίμων όχι μόνο σε εκείνους που είχαν ΑΦΜ και δεν υπέβαλαν φορολογική δήλωση, αλλά και σε εκείνους που δεν είχαν αποκτήσει ως τώρα ΑΦΜ με αναδρομική μάλιστα ισχύ από το έτος ίδρυσης τους δημιουργεί πολλά προβλήματα και δυσχεραίνει τη συμμετοχή των γονιών στις Οργανώσεις Γονέων.
Οι Σύλλογοι Γονέων ως νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, η λειτουργία των οποίων διέπεται από ειδική νομοθεσία και διατάξεις, λειτουργούν με την εθελοντική προσφορά των γονιών των μαθητών σε βάρος του ελεύθερου και προσωπικού χρόνου τους, με αποκλειστικά έσοδα τις χρονιάτικες συνδρομές των μελών που στις περισσότερες περιπτώσεις αγγίζει το ποσό των 5 ευρώ/ χρόνο. Δεν μπορούν οι Σύλλογοι Γονέων να έχουν επιχειρηματική δραστηριότητα.
Εκτιμούμε πως η προσπάθεια που γίνεται, να εξισωθούν οι Σύλλογοι Γονέων με κάθε είδους νομικά πρόσωπα Θρησκευτικού, φιλανθρωπικού, εθνικού, αθλητικού χαρακτήρα ακόμα και ΜΚΟ εντάσσετε στη λογική της ενσωμάτωσης και της συνευθύνης από τη μια και στη λογική της διάλυσης του αγωνιστικά προσανατολισμένου κινήματος από την άλλη.
Παράλληλα ως ΔΣ της ΑΣΓΜΕ εφιστούμε την προσοχή ειδικά στους Συλλόγους Γονέων, διότι είναι φανερό ότι το κράτος βλέπει “οικονομική λεία” στη δραστηριότητα των συλλόγων σε μια σειρά σχολεία. Και γι’ αυτό χρειάζεται οι Σύλλογοι Γονέων να μην δίνουν λαβές και πατήματα.
Β. Για το Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων
Το τελευταίο διάστημα έχουμε δεχτεί ερωτήματα σχετικά με τη διαδικτυακή εφαρμογή που αφορά το μητρώο πραγματικών δικαιούχων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.). Γνωρίζουμε ότι «….. οι Σύλλογοι Γονέων & Κηδεμόνων όταν δεν αποκτούν φορολογητέο εισόδημα δεν είναι υπόχρεοι καταχώρισης στο Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων».
Να μην υποχωρήσουμε και να επιμείνουμε ώστε καμία Οργάνωση Γονέων να μην ενταχθεί στο «Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων».
Γ. Προσωπικά δεδομένα (GDPR) και καταστάσεις Γονέων.
Είναι άμεση και επιτακτική ανάγκη να επαναφέρουμε στη δημοσιότητα τη σχετική οδηγία που θεωρεί δεδομένη την υποχρέωση των Διευθυντών των σχολείων να παρέχουν στους Συλλόγους Γονέων τις καταστάσεις των γονέων για να μπορούν να επικοινωνούν για όλα τα ζητήματα λειτουργίας και δράσης τους.
Το θέμα με το GDPR σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αναιρεί την υποχρέωση των Διευθυντών να παρέχουν όλα τα στοιχεία των γονέων στους Συλλόγους. Πολλές φορές διαμορφώνεται πρόβλημα ακόμα και στις εκλογικές διαδικασίες των Συλλόγων Γονέων.
Δ. Εποπτεία και έλεγχος των Συλλόγων Γονέων και κηδεμόνων από τους Δήμους
Είναι γνωστό ότι είμαστε αποδέκτες δεκάδων καταγγελιών από Συλλόγους Γονέων σε όλη την Ελλάδα για τον τρόπο ερμηνείας των δημοτικών αρχών της παραγράφου «εποπτεία και έλεγχος των Συλλόγων Γονέων και κηδεμόνων» που αναφέρεται στο Ν. 3852/άρθρο 94/παρ.4. Ερμηνεύοντας όπως τους βολεύει και κατά το δοκούν την έννοια «εποπτεία» των Συλλόγων Γονέων απαιτούν από αυτούς έγγραφα όπως βιβλία συνεδριάσεων Δ.Σ, γενικών συνελεύσεων, ταμείου συνδρομών, μητρώου μελών κλπ.
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η συγκρότηση των Οργανώσεων Γονέων καθορίζεται από τους νόμους 1566/85 (άρθρο 53), 2621/98 (άρθρο 2) και ν. 4415/16. Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να παρεμβαίνει στους Συλλόγους Γονέων και στις Ενώσεις Γονέων, ούτε Διευθυντές, ούτε Δήμος, Περιφέρεια ή Κυβέρνηση. Μοναδική εξαίρεση είναι η περίπτωση που ένας Σύλλογος Γονέων ή μια Ένωση ή μια Ομοσπονδία έχει διαλυθεί, τότε έχουν την υποχρέωση να συγκαλέσουν – και μόνο – Γενική Συνέλευση όπως ορίζει η νομοθεσία.
Με βάση όλα τα παραπάνω απαιτείται να διεκδικήσουμε δυναμικά :
- Να πάρει άμεσα μέτρα η κυβέρνηση ώστε με εγκύκλιο που θα αποσταλεί προς όλες τις ΔΟΥ να υπάρξει διαγραφή όλων των προστίμων προς τους Συλλόγους Γονέων.
- Να πάρει άμεσα πρωτοβουλία με νομοθετική ρύθμιση :
- Για την εξαίρεση των Συλλόγων Γονέων από την υποχρέωση απόκτησης ΑΦΜ.
- Να δοθεί η δυνατότητα σε όσους Συλλόγους το επιθυμούν να επιστρέψουν – καταθέσουν το υπάρχων ΑΦΜ στις ΔΟΥ.
- Να εξαιρεθεί το σύνολο των Οργανώσεων Γονέων (Σύλλογοι, Ενώσεις, Ομοσπονδίες, ΑΣΓΜΕ) από την υποχρέωση καταχώρησης στο Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων.
- Να υπάρξει σχετική οδηγία του Υπουργείου Παιδείας προς τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης που να καλούνται οι Διευθυντές να παραχωρούν τα στοιχεία των γονέων στους Συλλόγους Γονέων χωρίς παρερμηνείες.
- Να αποσαφηνίσει πλήρως το Υπουργείο Εσωτερικών τι σημαίνει «Εποπτεία και έλεγχος των Συλλόγων Γονέων και κηδεμόνων από τους Δήμους»
Για την εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων
Πάγια θέση μας είναι κανένα παιδί έξω από την εκπαιδευτική διαδικασία. Θεωρούμε αυτονόητο δικαίωμα των παιδιών που έχουν βρεθεί στη χώρα μας, ανεξάρτητα χώρας προέλευσης, θρησκευτικής πίστης, αιτίας ερχομού στην Ελλάδα να αποκτήσουν τη μόρφωση που δικαιούνται. Είναι ευθύνη του κράτους και του Υπουργείου να διαμορφωθούν όλοι εκείνοι οι όροι που θα εξασφαλίζουν ουσιαστική δημόσια και δωρεάν μόρφωση σε όλα τα παιδιά που διαμένουν στη χώρα μας, σε συνθήκες που θα επιτρέπουν να αναπτυχθεί ολοκληρωμένα η εκπαιδευτική διαδικασία και η κοινωνικοποίηση των παιδιών με όλα τα αντίστοιχα μέτρα για την εκμάθηση και της μητρικής τους γλώσσας.
Αυτό σημαίνει ότι το κράτος πρέπει να πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα, από τις δημόσιες δομές υγείας, ώστε να πληρούνται τα κριτήρια εγγραφής που ισχύουν για όλα τα παιδιά, όπως εμβόλια, ιατρικές βεβαιώσεις κλπ. Επίσης να εξασφαλιστεί όλο το αναγκαίο εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, η ασφαλής μεταφορά των μαθητών και η σίτιση τους.
Η ευθύνη της οργάνωσης όλων των δραστηριοτήτων ανήκει στο Υπουργείο, τις Διευθύνσεις και τους Συλλόγους Διδασκόντων. Καμία δουλεία δεν έχουν οι ΜΚΟ και διάφοροι που εμφανίζονται γύρω από αυτές.
Σαν ΑΣΓΜΕ καλούμε όλους τους γονείς, τους Συλλόγους Γονέων, τις Ενώσεις Γονέων και τις Ομοσπονδίες να υποδεχτούν και να αγκαλιάσουν με όλες τις μορφές, στις γειτονιές τους και στα σχολεία τους τα προσφυγόπουλα καθώς επίσης να αποδοκιμάσουν και να απομονώσουν τυχόν ρατσιστικές και ξενοφοβικές αντιδράσεις που στοχοποιούν τους πρόσφυγες και τους μετανάστες.
Απολογισμός δράσης από το Συνέδριο της ΑΣΓΜΕ μέχρι σήμερα
Στη βάση των Αποφάσεων του Συνεδρίου αλλά και επεξεργασιών της ΑΣΓΜΕ κινηθήκαμε αυτό το πρώτο δίμηνο μετά το Συνέδριο μας. Συμμετείχαμε και στηρίξαμε πρωτοβουλίες Ομοσπονδιών και Ενώσεων. Συμμετείχαμε και στηρίξαμε κινητοποιήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών για τα προβλήματα της εκπαίδευσης. Στηρίξαμε με συμμετοχή μέλους του ΔΣ και με ανακοινώσεις αιτήματα εργαζομένων που εμπλέκονται με την καθημερινή λειτουργία των σχολείων (καθαρίστριες, τροχονόμοι, καθηγητές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης). Αναδείξαμε με ανακοινώσεις το ζήτημα των προστίμων για Οργανώσεις Γονέων για την πιστοποίηση (Πραγματικός Δικαιούχος). Πήραμε θέση για τις εξελίξεις στο ΚΕΘΕΑ. Συμμετείχαμε σε κινητοποιήσεις ενάντια στο Πρόγραμμα FLEX (Αθήνα και Κρήτη). Τιμήσαμε την Επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου.
Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι η κατάκτηση ενός αγωνιστικού προσανατολισμού από την ΑΣΓΜΕ είναι αυτή που δίνει και το στίγμα όλης της δράσης μας με βάση και τις Αποφάσεις του Συνεδρίου μας.
Προγραμματισμός δράσης στη βάση των Αποφάσεων του Συνεδρίου
- Αξιοποίηση της Ημερίδας για το κτιριακό
Με βάση τα στοιχεία που έρχονται από τους Συλλόγους και τις Ενώσεις, το κτιριακό πρόβλημα όχι μόνο έχει αποκτήσει μεγάλες διαστάσεις, αλλά αναμένεται να οξυνθεί ακόμα περισσότερο λόγω της συνεχιζόμενης υποχρηματοδότησης τόσο από την προηγούμενη όσο και από την σημερινή κυβέρνηση, αλλά και της υποστελέχωσης της ΚΤΥΠ. Το κτιριακό πρόβλημα έχει 3 άξονες γύρω από τους οποίους πρέπει να ανοίξει μέτωπο διεκδίκησης:
- Η συντήρηση των υπαρχόντων κτιρίων
- Η αντισεισμική τους θωράκιση
- Η κατασκευή νέων σχολικών κτιρίων (χωρίς ΣΔΙΤ) με αιχμή την 2χρονη προσχολική αγωγή (προκάτ σε αυλές σχολείων κτλ)
Χρειάζεται να ανοίξει με πρωτοβουλίες Ενώσεων κυρίως αλλά και Συλλόγων.
Σε 1η φάση, χρειάζεται να αξιοποιηθεί το υλικό της Ημερίδας που διοργανώσαμε, με ενημέρωση όλων των Ενώσεων και από αυτές των Συλλόγων για το έντυπο υλικό που υπάρχει στο site της ΑΣΓΜΕ. Στόχος μας πρέπει να είναι να φτάσει το υλικό σε όσο περισσότερους Συλλόγους μπορούμε, τουλάχιστον στα ΔΣ αυτών, έτσι ώστε να ενημερωθούν για τις δυνατότητες που υπάρχουν σήμερα αλλά και για την γενικότερη κατάσταση με τα σχολικά κτίρια και τις αιτίες που μας έχουν οδηγήσει εδώ.
Σε 2η φάση, χρειάζεται να διοργανωθούν εκδηλώσεις από Ενώσεις συγκεντρώνοντας στοιχεία από την κατάσταση των υποδομών στις περιοχές τους, γύρω από τους 3 άξονες που προαναφέραμε. Οι Ημερίδες αυτές, πρέπει να έχουν σκοπό αφενός μεν να ενημερώσουν τους γονείς για τις σχολικές υποδομές, αφετέρου δε να καταλήγουν σε πρόγραμμα δράσης και διεκδίκησης συγκεκριμένων στόχων. Να ζητήσουμε από κάθε Δήμο πλάνο συντήρησης των σχολικών κτιρίων, να ζητήσουμε μελέτες στατικής και σεισμικής επάρκειας για όλα τα σχολεία, να ζητήσουμε κατασκευή νέων κτιρίων όπου απαιτείται, ιδίως νηπιαγωγείων.
Είναι θετική η πείρα από την Ομοσπονδία Γονέων Κρήτης που έχει καταθέσει υπόμνημα στην Περιφέρεια Κρήτης με τα κτιριακά προβλήματα, διεκδικώντας λύσεις, υπόμνημα που υπογράφουν πάνω από 100 Σύλλογοι Γονέων.
- Μέτωπο ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά
Η πολιτική γύρω από το πρόβλημα των ναρκωτικών και η επίδρασή της στις μαθητικές ηλικίες που ακολουθείται διαχρονικά από τις κυβερνήσεις όχι μόνο δε δίνει λύσεις, αλλά αντίθετα το οξύνει ακόμα παραπέρα. Η αθώωση της κάνναβης στους μαθητές, οι ΧΕΧ, ο διορισμός του ΔΣ του ΚΕΘΕΑ, η συνεχιζόμενη υποχρηματοδότηση των στεγνών προγραμμάτων, η έλλειψη ουσιαστικής φύλαξης στα σχολεία μας, η μηδενική Πρόληψη, το θεσμικό πρόβλημα με τα Κέντρα Πρόληψης που σε πολλές περιοχές δεν μπορούν να έχουν άδεια να μπουν σε σχολεία, είναι κάποια από τα στοιχεία που συντελούν στην παραπέρα διόγκωση του προβλήματος.
Χρειάζεται να δοθεί κατεύθυνση έτσι ώστε να ασχοληθούν σοβαρά οι Ενώσεις με το πρόβλημα. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με την διοργάνωση Ημερίδων με φορείς όπως το ΕΣΥΝ, το ΚΕΘΕΑ ή τα Κέντρα Πρόληψης, είτε σε συνεργασία με αυτούς και με Συλλόγους Γονέων να φτιαχτούν προγράμματα τόσο για μαθητές όσο και για γονείς σε κάθε σχολείο με ιδιαίτερη αιχμή τα γυμνάσια και λύκεια. Υπάρχει και πρόσφατη θετική εμπειρία σε Ενώσεις και Συλλόγους Γονέων που έκαναν εκδηλώσεις οι οποίες ήταν ιδιαίτερα μαζικές, στοιχείο που δείχνει ότι το ζήτημα των ναρκωτικών και η κοινωνική ανοχή που έχει διαμορφωθεί γύρω από αυτά, προβληματίζει και “αγγίζει” τους γονείς.
Αντίστοιχα έχουν οξυνθεί μέσα στα σχολεία τα φαινόμενα βίας μεταξύ μαθητών. Αυτή η όξυνση του φαινομένου εκφράζει τη γενικότερη βία και κρισιακά φαινόμενα της κοινωνικής ζωής, τα οποία αντικειμενικά δεν μένουν έξω από τα όρια του σχολείου. Πολλές φορές είναι αποτέλεσμα ελλείψεων της ίδια της λειτουργίας του σχολείου (πχ έλλειψη φύλαξης των σχολείων) και το σχολείο αντί να λειτουργεί ως εστία μόρφωσης – πολιτισμού – κοινωνικοποίησης, λειτουργεί σε τελείως αντίθετο πλαίσιο και γίνεται εχθρικό για το μαθητή. Είναι ανάγκη οι Οργανώσεις Γονέων να αναλάβουν πρωτοβουλίες με εκδηλώσεις και δράσεις πχ πολιτισμού και αθλητισμού που θα ενισχύουν την κοινωνικοποίηση και τη δημιουργική έκφραση των μαθητών.
- Αλφαβητάρι
Στο Συνέδριό μας έγινε η εκτίμηση πως χρειάζεται να δοθεί βοήθεια στους Συλλόγους όσον αφορά τον καθορισμό του χαρακτήρα τους σαν διεκδικητικό και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε. Το «αλφαβητάρι» που εκδώσαμε πέρυσι, μπορεί να και έχει ήδη παίξει σημαντικό ρόλο σε αυτό. Χρειάζεται να συνεχίσουμε την προσπάθεια διάδοσής τους. Στόχος μας πρέπει να είναι να αποτελεί οδηγό λειτουργίας σε κάθε Σύλλογο Γονέων.
- Μαθητικό κίνημα
Μέχρι σήμερα ελάχιστα έχουμε ασχοληθεί με το μαθητικό κίνημα σε επίπεδο Ενώσεων και Συλλόγων, αρκούμενοι στην συμμετοχή Ομοσπονδιών και Ενώσεων σε μαθητικά συλλαλητήρια. Δεν μπορούμε να είμαστε ευχαριστημένοι ούτε με την εξάντληση του ρόλου των συλλόγων γονέων σε γυμνάσια και λύκεια σε διεκπεραιωτές πάρτυ και εκδηλώσεων, ούτε με τους κατά καιρούς “πυροσβεστικούς ρόλους” σε ορισμένες καταλήψεις. Είναι άλλο πράγμα η βοήθεια στα παιδιά μας να οργανώσουν ουσιαστικά και δημοκρατικά τους αγώνες τους, με σωστά αιτήματα και άλλο να τους “κάνουμε μάθημα”.
Τα παιδιά μας χρειάζονται βοήθεια στο να καταλάβουν τον ρόλο τους σαν δραστήριοι πολίτες αύριο, βοήθεια που όχι μόνο δεν τους δίνεται από το τος σημερινούς θεσμούς, αλλά αντίθετα προετοιμάζονται για να γίνουν πειθήνιοι εργαζόμενοι σε κάθε εργοδότη, πιστεύοντας πως σε τίποτα δεν μπορούν να αλλάξουν την ζωή τους.
Χρειάζεται να ασχοληθούμε με αυτό το πρόβλημα. Σε 1η φάση, να προτείνουμε στις Ενώσεις κοινή συνεδρίαση με τους προέδρους των 15μελών με θέμα την συζήτηση γύρω από τα προβλήματα που τα παιδιά έχουν να θέσουν και ενημέρωσή τους για το δικό μας πρόγραμμα διεκδίκησης. Από αυτή την συνεδρίαση αποσκοπούμε σε 2 στόχους:
- Την προσπάθεια ενός πιο μόνιμου συντονισμού σε επίπεδο δήμων ανάμεσα σε γονείς και μαθητές.
- Την διοργάνωση εκδήλωσης με συμμετοχή μαθητών και των σωματείων εκπαιδευτικών για την ενοποίηση των αιτημάτων και τον συντονισμό της δράσης.
Σε 2η φάση, ανάλογα και με την επίτευξη των παραπάνω στόχων, να προχωρήσουμε σε κινητοποιήσεις σε κάθε Δήμο, με την συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών.
Χρειάζεται ως ΑΣΓΜΕ το επόμενο διάστημα να δούμε ακόμα πιο ολοκληρωμένα, να επεξεργαστούμε θέσεις ή να επικαιροποιήσουμε τις θέσεις μας σε διάφορα ζητήματα που άπτονται της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Χρειάζεται να δούμε:
- το ζήτημα της εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τις αλλαγές στο Λύκειο μπροστά στο νέο νομοσχέδιο που έχει εξαγγείλει η Κυβέρνηση για το επόμενο διάστημα και στη βάση των θέσεων μας να προχωρήσουμε σε εκδηλώσεις – ενημερώσεις σε Ομοσπονδίες-Ενώσεις-Συλλόγους
- το ζήτημα με τις Σχολικές εκπαιδευτικές εκδρομές και επισκέψεις (περιεχόμενο, κόστος, κ.α.)
- την ολοκληρωμένη λειτουργία της σχολικής μονάδας με όλο το αναγκαίο προσωπικό (καθαρισμός, φύλαξη, τραπεζοκόμος, τροχονόμος, μεταφορά μαθητών, σχολικός νοσηλευτής, ψυχολόγος, κ.α.).
το Δ.Σ. της ΑΣΓΜΕ
ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ 07112019_apofasi_ds_asgme